DJ Broadcast

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

DJ Broadcast is er voor het hele land, niet alleen voor de Randstad


In het Pinksterweekeinde, op zaterdag 14 en zondag 15 mei, organiseert DJ Broadcast in samenwerking met club Poema in Utrecht een technoweekender. Op het programma staan onder andere dj's Dave Angel, Billy Nasty en Marco Bailey. Love2Party stelde DJ Broadcast een aantal vragen over het event, en de toekomst van het magazine.

Door: Marcel

Love2Party: Een weekend feest in de Poema te Utrecht. Waarom wijken jullie - als Amsterdammers - uit naar Utrecht?

DJ Broadcast: "De reden dat we voor Utrecht hebben gekozen, heeft meer met de club te maken dan met de stad Utrecht zelf. Poema is een rauwe club met een undergroundgevoel en een erg goed geluidssysteem. Dit past beter bij DJ Broadcast dan menige (champagnehouse)club in Amsterdam. Hiernaast hebben we al geruime tijd een goede relatie met het team achter Poema. En bovendien ligt Utrecht lekker centraal en is dus voor iedereen goed te bereiken. We zijn er voor het hele land, niet alleen voor de Randstad."

Love2Party: Met Billy Nasty en Dave Angel als headliners mikken jullie op de liefhebbers van de vroege technogiganten. Waarom?
DJ Broadcast: "We mikken met de programmering meer op het Utrechtse publiek, wat bekend staat om zijn technovoorkeur. Het feit dat Billy Nasty en Dave Angel allebei 'old skool dj's' zijn is louter toeval. Daarbij, beiden zijn volop actief en voor Angel wordt het een zeer druk release-jaar, met ondermeer een nieuw album."


Dave Angel & Billy Nasty op de playlist van DJ Broadcast Weekender

Love2Party: Een nieuwe website is in de maak. Wat gaat er zoal veranderen ten opzichte van de oude site? Krijgt het blad ook een gedaanteverwisseling?
DJ Broadcast: "Zowel de site als het blad zullen volledig gerestyled worden. De reden hiervoor is dat we het blad dezelfde identiteit willen geven als de site. De site is alweer drie jaar oud en is gebouwd voor we met het blad begonnen zijn. Het blad is hierna zijn eigen leventje gaan leiden qua vormgeving. Door een nieuwe site te bouwen gaan we dit nu rechttrekken. Hiernaast konden we met de oude site niet meer uit de voeten qua functionaliteit. Met de site en het blad hebben we in de afgelopen jaren een behoorlijk bulk aan content verzameld. Hier gebeurt op het moment helemaal niks mee.
Belangrijk binnen de nieuwe website zullen de related functies gaan worden. Op de nieuwe site zullen veel koppelingen gemaakt worden met audio en video. Zo zal ook het gehele Partyshots archief van de afgelopen jaren te bekijken zijn. Binnen de huidige site was dit niet mogelijk.
Verder zal alle content uit de DJ Broadcast magazines op de site te lezen zijn. Op deze manier kunnen we bijvoorbeeld zo'n 400 albumreviews van de afgelopen twee jaren keurig in een archief - alfabetisch gerangschikt - aanbieden. Ook wordt de nieuwe site interactiever t.o.v. de vorige versie. Lezers kunnen direct reageren, en tevens lezen hoe anderen hebben gereageerd."
Love2Party: Hoe kijken jullie terug op de eerste jaren met DJ Broadcast.
DJ Broadcast: "Het absolute dieptepunt was toch wel december vorig jaar. In die periode zag het er naar uit dat het afgelopen was met DJ Broadcast. Je moet je voorstellen dat alle mensen werkzaam voor het project het puur uit liefde doen en niet vanwege financiele overwegingen. Het frustrerende was dat we vorig jaar een goed jaar hebben gedraaid. Wegens 'omstandigheden' is er een situatie ontstaan waardoor we niet meer verder konden. We hebben in die periode een risico genomen door gezamenlijk op te stappen bij de vorige uitgever. Gelukkig zijn we snel tot een overeenkomst gekomen waarin we door konden gaan met het project. Die motivatie en energie die daaruit voortgekomen is, kan ik toch echt wel het hoogtepunt noemen. We hebben sowieso altijd het gevoel dat we in bladenland een underdog zijn en als het dan 'against all odds' lukt om onafhankelijk een blad uit te brengen, dan geeft dat wel een flinke kick. Toen de achtste editie uitkwam afgelopen maart hadden we ook echt het gevoel van 'dit hebben we toch maar even mooi geflikt'."



De meest recente issue van DJ Broadcast

Love2Party: Hoe houdt DJ Broadcast zich staande in een enigszins verzadigde bladenmarkt?
DJ Broadcast: "Ik denk niet dat de bladenmarkt verzadigd is. Wel hebben we te maken met een overspannen advertentiemarkt en een slechte economie. De enige kans om te overleven, is door je kosten zo laag mogelijk te houden en door slimme deals te maken.
Verder is het belangrijk dat je een duidelijk profiel hebt en dit ook vasthoudt. We willen graag een blad uitbrengen voor muziekfreaks dat mensen omarmen of wegflikkeren. We geloven niet in een tussenweg. Onze identiteit is puur muziek. Zo zal je bij ons nooit een modereportage vinden. Die duidelijkheid wordt door de lezers gewaardeerd, ze herkennen hun eigen 'muziekgevoel' in het blad - door en voor liefhebbers, zou onze slogan kunnen zijn. DJ Broadcast richt zich dus op een nichemarkt en is een nicheproduct. En dat blijkt te werken.
Als je kijkt naar de bladenmarkt is er weinig concurrentie van magazines die zich richten op de dance-doelgroep. Natuurlijk is er wel een aantal bladen of kranten dat zich richt op de dezelfde doelgroep. Echter, door onze positionering qua content en advertentietarieven, merken we weinig van concurrentie van andere bladen. Zo liggen onze tarieven boven de andere 'uitgaanskranten' en onder de glossy's als Release en XPRS Magazine.
We geloven in kwaliteit en niet zozeer in hipheid. Dat laatste is toch meer lifestyle en dat element proberen we ver van de muziek te houden. Ook geloven we niet in de OOR-mentaliteit van alles opdelen in goed en fout. Politiekcorrect denken is ons vreemd. Daarom kun je bij DJ Broadcast net zo makkelijk een verhaal over hardcore aantreffen als een exclusief interview met Dr. Lektroluv."

DJ Broadcast

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws