
De Tweede Wereldoorlog komt de laatste dagen veel terug in de fashionwereld. Zo maakte Zara een t-shirt wat verdacht veel leek op wat de Joden moesten dragen in de concentratiekampen. Deze misser is inmiddels weer uit de winkels gehaald, maar in Azië is nazi-chic een echte trend geworden.
Zo is er bijvoorbeeld een reclamefilmpje opgedoken waarin je een meisje uit Korea in een nazi-uniform ziet. Het meisje kijkt stoer in de lens, terwijl er een bominslag klinkt. De reclame is voor gezichtscrème.
T-shirts met daarop Hitler als Teletubbie of een Panda zijn populair in Azië. Het kledingmerk Izzue heeft zijn excuses aangeboden voor hun lijn van Nazi-chic kleding. Marketing Manager Deborah Chen vertelt: 'Dit is Hong Kong en Chinezen zijn niet gevoelig voor Nazisme.' Volgens haar komen de meeste klachten dan ook van buitenlanders en moeten mensen niet 'te gevoelig' zijn. De kleding is inmiddels uit de winkels gehad.
Some one just showed me an Asian Nazi. My brain explode and shot out my ear. Thanks Asia. Mind blown! pic.twitter.com/aHPz97Ht3S
— William Perkins (@bigbrowngas) August 6, 2014
Het eerdergenoemde t-shirt van Zara, wat wereldwijd voor grote ophef zorgde, is inmiddels van de website gehaald. Het kindershirtje had het Wilde Westen als thema. Met een zwart-wit gestreept patroon en een gele ster op de borst lijkt het shirtje behoorlijk op de kleding van Joden in concentratiekampen. Slechts uren nadat het shirt online kwam, is het van de website gehaald. Het kledingstuk werd alleen in Albanië, Frankrijk, Israël en Zweedse winkels verkocht.
Zara is doing damage control after selling this children's shirt: http://t.co/iUnCydpKGY pic.twitter.com/p8DtS9NFvq
— Forbes (@Forbes) August 27, 2014
Cosplayers, mensen die zich verkleden als hun favoriete personages uit manga, anime, videogames en andere media in Azië doen graag een kostuum aan van een SS-officier. Dit wordt afgeleid van Mein Kampf, het boek wat Hitler geschreven heeft, maar dan in een manga-variant. Mein Kampf is in Nederland verboden.