Various - Blue Note Revisited (Blue Note)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

Even better than the real thing


Intro: Hoewel het concept natuurlijk niet nieuw is, denk maar eens aan een project als Verve Remixed, blijft het natuurlijk wel een leuk idee. Laat een stel hotte dj/producers spitten in je archieven, en geef ze de vrije hand om daarna hun eigen draai aan die nummers te geven. Het inmiddels al 65(!) jarige label heeft altijd gedreven op 2 basisgedachten. Niet de commercialiteit, maar creativiteit is het belangrijkst. Artiesten die in eerste instantie nergens een voet aan de grond konden krijgen, kregen hier kans na kans na kans. En met uiteindelijk vaak groot succes. 2e gedachte is dat goeie (jazz)muziek altijd gemaakt word met 1 been in het verleden, en 1 in de toekomst. En laat dat laatste nou net kenmerkend zijn voor deze remixers!

Tekst: John

Genre: Hip Hop en (licht-belegen) Nu-Jazz
Bijzonderheden: Het album opent vrij melig met La Funkmobs trage re-groove van Wayne Shorter's 'Oriental Folk Song'. Ook de eerste (dubbele a-kant) single van dit album, 'La Malanga', door Kenny Dope, begint wat oubollig, maar na krap 2 minuten transformeert dit nummer zich tot een waar latin-housemonster. Kyoto Jazz Massive verbouwt Eddie Henderson's 'Kudu' tot een stomend jazzfunknummer. Lange, freaky Rhodessolos en hete vocalen van Vanessa Freeman zetten de toon. Donald Byrd's 'Lansannas Priestess' krijgt een Blaxploitation-soundtrack gevoel in de super-remix van Dj Spinna. De boys van 4 Hero houden het jazzy in het ook al door Vanessa Freeman gezongen 'Won't you open up your senses'. Zang, drumroffels en electrische piano doen het werk hier.


De andere a-kant van de single, met Bugz in the Attic stevige brokenbeats, verrijken de 'Los Alamitos latinfunklovesong', en ook veteraan Madlib is weer aanwezig. De eerste producer die al eens flink met Blue Note's muziek mocht rommelen, op Shades of blue: Madlibs invades Blue Note, leeft zich hier echt helemaal uit. Een volslagen verknipte remake met bas en drumsolo's is het gevolg. Winnaar in de categorie: Out come the freaks. J Dilla zet een lekker donkere hiphopsound op plaat, die qua duisternis zelfs nog overtroffen wordt door zijn Franse collega Dj Cam. Met de keihard gedubde hiphopbeats van Dj Mehdi en de ook al dubby, we gebruiken alleen de acapella - remake van Jazzanova gaan we via tropisch wonende Osunlade, (gevluchte, muzikale achterneef van Osama Bin?), en zijn gitaargedragen Grant Green remix, naar het enige echte buitenbeentje van dit album. Minimale Herbert gaat zich hier maximaal te buiten aan Michel Petrucciani, die Duke Ellington's 'Caravan' naar de piano vertaalde. Een van de meest verknipte stukjes minimale huisvlijt die je ooit hoorde.
Hoogtepunt: Moeilijk, toch maar Dj Spinna. Maar er zijn eigenlijk nog wel een stuk of wat genomineerden aanwezig.
Dieptepunt: Nee.
Twijfelgeval, aanrader of bagger? Aanrader, afwisselend, niet te makkelijk, ook zeker niet te vrolijk, maar wel buitengewoon goed.
Als je dit goed vindt luister dan ook eens naar: De eigen producties van de hier aanwezige remixers.
Oordeel: 8,5

Meer info en luisteren naar: Blue Note Revisited

WIN WIN WIN WIN
We mogen niet alleen drie exemplaren van deze fantastische remixverzamelaar weggeven, maar ook nog eens twee originele Blue Note Revisited vesten! Een zwart vest in de maat M en een wit vest in de maat L, met op de voorzijde Blue Note. En wie wil er nou niet met zo'n legendarisch muzieklabel op z'n borst rondlopen?
Stuur voor 20 mei het antwoord op de volgende vraag naar Nico: Welke remixen vind je op de eerste single van dit album?
Alleen reacties voorzien van naam en adres worden in behandeling genomen!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws