Playgroup - Playgroup (Source)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

Eighties revival

Vooral in Engeland hypte de eerder dit jaar verschenen 12-inch 'Make It Happen' van Playground weer eens lekker ouderwets. Pompende discobeats, loodzware baslijnen, trommeltjes en blazers omringen een nogal dwingende vrouwenstem waardoor de track ineens heel erg op de Belgische muziekstijl New Beat gaat lijken. Alleen de blazers doorkruisen die vergelijking enigszins. Maar het is absoluut een opzwepende feestplaat met een specifieke eigthies sound die perfect paste in de massale revival van de jaren tachtig die al weer geruime tijd aan de gang is.

Mijn promo biedt geen enkele info over wie en wat. Ik weet dat achter Playgroup een producer schuilgaat die vooral als designer van een aantal bekende platenhoezen bekend is geworden. Maar kon zijn naam zo snel ook nergens op het net vinden. Maar in ieder geval is dit gelijknamige album zijn debuut. Uiteraard ontbreekt de succesvolle 12-inch 'Make It Happen' niet. En over het algemeen mogen we na beluistering constateren dat die track zich in goed gezelschap bevind. Uitermate goed gezelschap zelfs als je alleen al de tweede track 'Pressure' beluistert! Gelijk al kippenvel als na het prachtige vocale intro de moddervette baslijnen en nog vettere funky grooves inzetten. Vergelijkingen met de tijdloze klassieker 'Padlock' van Gwen Guthrie samen met Larry Levan en Sly & Robbie doemen op. Maar net zo goed met 'Just Be Good To Me' van de S.O.S. Band, nog zo'n klassieker uit de eighties.

Om die eighties draait het bij Playgroup voornamelijk. Luister maar de vette discofunk van de opener 'Number One'. Ook hier direct vergelijkingen. De soulvolle vocalen en funky disco doen denken aan D-Train. Maar de funky disco van 'Number One' en 'Pressure' gaat op de derde track 'Front 2 Back' ook net zo gemakkelijk over in oldskool hiphouse, waarop het tempo al weer wat hoger ligt en house langzamerhand terrein wint. Zo bewandelt Playgound zo'n beetje alle genres die we in de jaren tachtig zagen komen, blijven en / of gaan. De typische vocale synthesizer pop die voornamelijk vanuit Engeland ons land kwam binnenzetten vinden we haastig griezelig realistisch terug in 'Overflow'. Drumcomputers, dikke lagen vol analoge klanken en natuurlijk vocalen. Net als bij 'Make It Happen' verstoren blazerpartijen de perfecte vergelijking. Maar dat maakt geen moer uit. Want die blazerpartijen verhogen de feestvreugde zeker nog verder. Evenals een paar heerlijk lome dub-reggae tracks dat doen! En vrijwel bij iedere track schieten me beelden te binnen. Beelden van videoclips, televisie, disco's, Toppop, kortom herinneringen. Wat is het toch heerlijk om op deze manier weer eens aan die typische jaren tachtig te worden herinnerd, vrij geciteerd naar onze aller RTL4-vriend Reinout Oerlemans die ons momenteel wekelijks op de jaren tachtig trakteert!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws