Global Underground @ Darren Emerson (Boxed)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

Het concept van Global Underground is bekend. Progressive dj's als John Digweed, Paul Oakenfold, Sasha en Danny Tenaglia compileerden al een aantal delen. Diep, vooral heel erg diep gaat deze trancy house variant. Diepe bassen, sfeervolle house en veel trancy melodieen karakteriseren deze, vooral in Engeland, zo populaire sound. Zeker niet opzwepend en echte climaxen zijn niet aanwezig. Wel zo relaxt en ook vrolijk.

Verbaasd was ik dus toen Darren mij, voorafgaand aan I Love Techno, vertelde dat hij met een Global Underground album bezig was. Zeker na zijn imponerende en energieke techno set op dat feest. En zeker na het beluisteren van een aantal mix cd's die ik van hem heb. En zeer zeker na het beluisteren van 'Born Slippy', 'Rez' en 'King Of Snake', die deels van zijn hand kwamen.

Luisteren naar Darren Emerson

Wat moet Darren Emerson met de Global Underground sound? Zijn vele fans en collega's uit de music business ervan overtuigen dat hij een meester is in de opbouw. Darren voert het tempo geleidelijk op en de ultieme climax volgt pas aan het einde van cd2. Wanneer je die climax zolang kunt uitstellen ben je een grote. Zeker wanneer het tussenliggende gedeelte ook nog eens meer dan de moeite waard is. Maar laat ik bij het begin beginnen. Hij opent briljant met Orbital's dance remix van The Orb's 'A Huge Ever Growing' (Lovin' you is easy cause you're beautiful..) Speciaal voor zijn pasgeboren dochtertje, ik zweer het je! Mooi is dat; gevoelens en emoties uitdrukken in je muziek. Na de trance-tech van Holy Ghost worden de beats al wat steviger bij Trevor Rocklife's 'Take A Chance'. Hoogtepuntjes tijdens de eerste cd zijn Bert Dunk's 'Groove Them All', de electro-house van Speedy J en de twee stevige afsluiters van Dave Angel en Ron Trent.

Het tweede deel begint, in tegenstelling tot het eerste, wat meer ingetogen. Meer progressive, zoals de opdrachtgever van de ex-Underworld member ook verlangde. Na 'French Kiss' van Lil' Louis is Darren het alweer zat en gaat het tempo onhoog. Met platen van onder andere Dave Clarke en Cristian Smith laat Darren de progressive voor wat het is en schakelt over naar opzwepende techno. De uiteindelijke climax volgt in de okd-skool achtige technotrack 'mr Peanut' van Westbam.

Met deze mixcompilatie bewijst Darren dat hij het dj'en meer adoreert dan het produceren. Dat was doorslaggevend voor zijn vertrek bij Underworld. Het album mag niet vergeleken worden met de sound van de formatie, omdat het concept verschilt. Ondanks dat hebben we het toch over Darren Emerson, de man die van de poprock formatie Underworld een Dance-act maakte en garant stond voor opzwepende live-techno. Hij heeft een naam opgebouwd die direct in contact staat met de succesvolle band, daar kom je niet zo snel vanaf. Dus ik kan niet anders dan de vergelijking maken met het verleden. Mixtechnisch is het album erg sterk. En de grandioze opbouw geeft zijn klasse als dj aan. Ook op zijn platenkeuze valt niets af te dingen. Integendeel, alleen de hypnotiserende energie van Underworld ontbreekt. Nee, eigenlijk is de progressive sound van Global Underground niet toebedeeld aan Darren Emerson.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws