Nieuw alternatief voor betaald muziek downloaden

Partyscene Redactie | 25 januari 2007
headlines

Initiatiefnemer van het project is Tim Besamusca. De producer studeert op dit moment nog muziek management en heeft zich volledig verdiept in legale download initiatieven en andere online activiteiten op het gebied van muziek.

Tim is deze maand met een test begonnen en biedt zijn EP gratis ter download aan. Als je zijn muziek dan goed vindt, kun je hem steunen door op de gesponsorde advertentie te klikken. tim besamuscaDat kost jou niets, maar Tim krijgt wel een financiële vergoeding voor zijn werk. Op de muziekbestanden zit geen DRM (digital rights management), wat betekent dat er geen restricties zitten aan het gebruik van de muziek.Volgens Tim wordt er nog erg veel illegaal gedownload en zijn steeds minder mensen bereid om te betalen voor muziek.  Op deze manier andere mensen aan te sporen nieuwe manieren uit te proberen die muziekverspreiding stimuleren die niet ten nadele van de artiest en platenmaatschappijen werken. Partyscene stelde hem enkele vragen.

Er wordt dus nog veel illegaal gedownload?

Tim: “Naast de succesvolle initiatieven zoals Apple's I-store en Emusic (om de 2 grootste even te noemen) wordt er nog steeds veel meer onbetaald gedownload ja. Het zijn vooral de jongere mensen die met internet en peer 2 peer netwerken zijn opgegroeid en meestal niet eens beseffen dat wie vroeger muziek wilde hebben, wel zo'n plastic schijfje moest kopen! Geld betalen en gemak zijn voor deze groep mensen de grootste drempel. Veel mensen hebben in Nederland bovendien nog geen creditcard waar in veel online winkels betaald moet worden.”

Vandaar dit initiatief dus?

Tim: “Zodoende ben ik inderdaad op het idee gekomen om dit initiatief uit te gaan proberen. Mocht deze manier van muziek downloaden succesvol worden heeft het een positieve uitwerking op beide partijen: de muziekliefhebbers kunnen gratis downloaden in goede kwaliteit en de muziekaanbieders (artiesten, platenmaatschappijen etc.) kunnen precies bijhouden hoeveel hun muziek gedownload wordt en zij worden beloond door de advertentie inkomsten. Kortom ik probeer een nieuw zakenmodel voor de muziekindustrie uit.”

Kom jij zo echt wel aan je geld, gegarandeerd?

Tim: “Voor een bezoeker is het een kleine moeite om op een banner te klikken, daarbij komt natuurlijk wel dat de advertenties goed moeten worden afgestemd op de doelgroep om ook nog eens echte interesse te wekken. Initiatieven zoals Google Adsense (waarbij er advertenties worden afgestemd op de inhoud van de pagina) zijn goede voorbeelden. Ook kan er, voordat iets gedownload kan worden, kort een advertentie getoond worden, waarbij de adverteerder een bepaald bedrag per view betaald.”

Het is nooit bewezen dat illegale downloads slecht zijn voor de verkoop, sterker nog, vaak stimuleert het de verkoop, hoe kijk jij daar tegenaan?

Tim: “Ik ben het er helemaal mee eens dat het illegaal downloaden goede promotie is voor artiesten (ook ik heb op die manier veel nieuwe, goede artiesten gevonden). Daarom wordt er met dit plan ook ingespeeld op het "gratis-muziek-principe". Het ontdekken van nieuwe artiesten gaat vooral via mond-tot-mond reclame. tim besamuscaIn plaats van dat je nu van een vriend of vriendin hoort: "Zoek in Kazaa op artiest X" kan hij of zij nu gelijk een www-link sturen waar de muziek te downloaden is. Op deze manier is de eindgebruiker ook nog eens verzekerd van de kwaliteit van het bestand wat op sommige peer-2-peer netwerken nog weleens slecht kan zijn.”

In de dancescene heb je er natuurlijk minder mee te maken, omdat dj's nauwelijks illegaal downloaden, omdat het niet te draaien is. Op welke doelgroep richt jij je?
Tim: “Compilaties zoals In Search Of Sunrise van Tiësto of A State Of Trance van Armin van Buuren verkopen altijd erg goed . Ik denk dat een groot deel van de kopers geen dj is. Er is dus een aardig grote markt voor dance-liefhebbers die niet alleen in clubs willen genieten van deze muziek. Maar ook dj's kunnen natuurlijk de muziek downloaden waardoor ze weer meer geld overhouden voor apparatuur.”

In hoeverre denk je dat het gaat werken, want dergelijke initiatieven zijn al vaker gedaan?

Tim: “Natuurlijk zullen er nog een heel lange tijd "gewone" online mp3-winkels blijven bestaan. Deze manier is simpelweg een goed alternatief om je muziek naar zoveel mogelijk mensen te verspreiden die de drempel van betalen voor muziek net niet willen overgaan. Hoe meer mensen je muziek kennen hoe meer kans je hebt om als artiest in een uitverkochte zaal te zullen spelen. Als artiest zelf heb je er ook baat bij als de muziek zoveel mogelijk gedownload wordt dus zal hij of zij ook redelijk actief zijn in het promoten van de downloads.

Met kwaliteitsmuziek en goede, efficiënte  promotie naar de juiste doelgroep kan dit een succesvol initiatief worden, want wie wil niet gratis goede muziek downloaden?”

Wie kan allemaal zijn muziek aanbieden op je site?

Tim: “Op dit moment gaat het nog om een kleinschalige test met alleen mijn eigen muziek. Mocht dit initiatief goed ontvangen worden door zowel muziekliefhebbers als andere artiesten kan er worden gekeken naar samenwerkingen en bestaat er zelfs de mogelijkheid om uit te groeien tot een volwaardig netlabel, dat de muziek gratis aanbiedt en inkomsten haalt uit advertenties. Deze inkomsten zullen dan verdeeld worden onder de aangesloten artiesten, waarbij de verdeling zal worden gemaakt aan de hand van download statistieken. Een ander voorbeeld naast banners op de website is dat: iedere keer als een download link wordt aangeklikt verschijnt er 2 à 3 seconden een advertentie in beeld. Per view zal de adverteerder dan een bepaald bedrag betalen welke dan verdeeld wordt onder het netlabel en de artiest.”

De E.P. van Tim Besamusca is te downloaden op: http://www.timbesamusca.com/sa.php.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws