PS interview: MSTRKRFT

Partyscene Redactie | 12 december 2006
headlines

Afgelopen donderdag zette het Canadese MSTRKRFT Paradiso op zijn kop met een dj-set. De naam is een verbastering van Master Kraft, het alter-ego van producers Jesse F. Keeler en Al-P. De twee combineren rock met stoere elektronica. Het debuutalbum The Looks is in veel landen al uit en Nederland volgt binnenkort. Daarop 9 dansvloerkillers van de bovenste plank. Rauw en energiek.

Tekst: Jesse Voorn

MSTRKRFTJullie remixen zijn veel steviger dan jullie eigen tracks. Vanwaar dat verschil?

Jesse: “Omdat we met de remixen dicht bij het origineel proberen te blijven. Sommige mensen maken remixen die echt een nummer op zichzelf zijn en ik weet niet of dat nou wel zo goed werkt voor de artiest die je remixt. Daarom blijven we het originele nummer graag trouw, zodat het gevoel niet helemaal verloren gaat. Als een track dus heel snel is, dan halen we het tempo niet helemaal naar beneden, slechts een beetje.”

Waarom is het zo interessant om een brug te slaan tussen dance en rock?

Al-P: “Het leuke aan het remixen van een rock track in een dance track, is dat je het daarmee ook presenteert aan een ander publiek. Het zijn twee totaal verschillende soorten consumenten. Ik weet niet eens of het cool is om een rock remix van een rock nummer te maken, hahaha.”

Jesse: “Sommigen vinden het origineel niets, maar vinden de remix wel leuk. Dan doe je het in mijn ogen goed. Veel van onze remixen worden vaker gedraaid dan de originelen.”

Moet ieder nummer een echte dansvloer killer zijn?

Al-P: “Yeah! Dat is een van onze meest serieuze mandaten. Dat is wat wij doen. We willen dance tracks maken en onze eigen nummers zijn ook dance, dat is heel belangrijk. We zijn een dancegroep.”

Jesse: ”We proberen ook veel gangbare dingen binnen de dance te ontwijken. Je kunt makkelijk een beat zeven minuten lang laten lopen, maar ik denk dat het leuker is om een dance track te maken die meer als een popliedje in elkaar steekt. Dat idee steken wij in dance.”

Dance is meer dan alleen maar beats en loops?

Jesse: “Jazeker. Ik vind dat pop element heel belangrijk. Popmuziek is op dit moment heel erg door dance beïnvloed. Sexy Back van Justin Timberlake is ook gewoon een electro nummer. Er is een samensmelting van genres aan de gang.”

MSTRKRFT

Er zijn mensen die zeggen dat jullie verder gaan, waar Daft Punk stopte met fatsoenlijke muziek. Wat vinden jullie daar van?

Jesse: “Ik denk dat het laat zien hoe weinig die mensen van dance weten. Ze horen een vocoder en denken dan gelijk, wow, dat moet Daft Punk zijn. Ik denk dat het meer te maken heeft met de geluiden die we kiezen. Op Daft Punk en een paar anderen na, lijkt het erop dat nog maar weinig producers echte synthesizers en drummachines gebruiken. Alles wordt tegenwoordig met een computer gemaakt. Wij spelen en programmeren alles in op echte synths en drumcomputers. MSTRKRFTMisschien dat we daarom met Daft Punk vergeleken worden. Het is een wat ouder geluid, dus het moet van de eerste plaat van Daft Punk komen (Housework, red).”  

  

Is het jammer dat nog maar zo weinig mensen met hardware werken?

Jesse: “Ik vind het te gek, het biedt voor velen nieuwe perspectieven. Misschien heb je net genoeg geld om een laptop te kopen, dan download je ergens een muziekprogramma met een crack en maak je daar miljoenen platen mee. Het staat mensen toe om met eenvoudige middelen heel creatief te zijn. Alleen geluidstechnisch is het vaak minder.”

Al-P: “Voordat er computers waren maakten mensen al dance. Het is nu alleen meer uitgewerkt, maar het gebeurt al lang. Wij houden er alleen nou eenmaal van om dingen aan te raken en aan knopjes te draaien.”

Jullie zijn relatieve nieuwkomers. Hoe zijn de reacties?

Al-P: “Wisselend. In de clubs, waar de mensen dansen, zijn de reacties heel erg goed, maar  puristen proberen nog steeds uit te vogelen wat ze nou van ons moeten maken. We zijn als een duveltje uit een doosje gesprongen en sommige mensen kunnen nog niet echt een vinger op ons leggen.”

Jesse: “In een jaar tijd zijn we heel populair geworden, maar het maakt niet uit wat bepaalde mensen denken, zolang het clubpubliek maar enthousiast is. De reacties zijn echt te gek. MSTRKRFTWe hadden ook niet echt de intentie om iets anders te doen. Als we zouden proberen een plaat als Richie Hawtin te maken, dan zou het nooit als hem klinken, maar nog steeds als ons. Elke dag komt er zoveel muziek uit, dat geen individueel karakter heeft en wij proberen ons daar tegen af te zetten. We maken nummers voor de clubs en alle tracks op het album staan er in 12” Inch versies op.”

Het is meer een dj plaat dus?

Jesse: “Op die manier is het wel bedoeld ja, hoewel het heel verschillend is hoe dj’s de tracks in hun mix draaien. Dan sta je ergens te luisteren en mixt de dj een nieuwe plaat in die van ons en denk je, man, je mist nu het beste deel.”

Al-P: “Ik ging laatst stappen in Toronto en bracht een track van ons mee, die we die avond afgemaakt hadden. De dj speelde hem en draaide hem alweer weg voordat het belangrijkste punt begonnen was. Ik was niet aan het schreeuwen, maar dacht, man, je had hem nog even moeten laten lopen.”

Surf voor meer info naar www.mstrkrft.com.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws