PS Interview: Modeselektor

Partyscene Redactie | 14 februari 2006
headlines

Het debuutalbum werd onlangs dus pas uitgebracht, maar Modeselektor bestaat al een jaar of tien. msTot aan het debuut hebben Gernot (Bronsert) en (Sebastian) Szary slechts een handvol 12” Inches uitgebracht. Inmiddels hebben ze onderdak gevonden bij het snelgroeiende Berlijnse label Bpitch Control, van de eveneens Berlijnse dj en producer Ellen Allien. Hun rauwe en verknipte electro, met toegankelijke melodieën, valt overal in goede aarde. Dat wordt zaterdag in de Sugar Factory ouderwetsch Duitsch swingen.

Tekst: Jesse Voorn

Al tien jaar bezig en nu pas een album?
Szary: “Tja, dat komt omdat we nooit kunnen besluiten wanneer een nummer af is. We zijn ook zo blij met onze instrumenten, dat we de nummers steeds blijven veranderen, op zoek naar nieuwe dingen. We zijn geluidsfetisjisten. We hebben onze studio ook al een paar keer veranderd, maar iedere keer is er weer iets niet goed.”

msGeluidsfetisjisten? Verklaar je nader?
Szary: “We maken het onszelf graag moeilijk. We doen ieder een bepaald deel van een nummer. Gernot doet bijvoorbeeld de drums en beats in mono en ik doe bepaalde geluiden in stereo. Dan stuur ik mijn dingen naar hem en maakt hij ze weer mono. Het is erg veel werk en iedere keer moeten we de beredenering achter de nummers zoeken. We kunnen ook niet iedere dag muziek maken, want we treden elk weekend op en dan moeten we weer even bijkomen. Ik denk dat we geen alledaagse producers zijn.”

Zijn jullie ouderwets?
Szary: “Dat zijn we zeker ja. We houden van de ouderwetse manier van muziek maken, ook met analoge apparatuur en oude, bijna defecte samplers. Een computer is het meest moderne dat we hebben.”

Jullie geluid wordt ook wel omschreven als ‘dreck electro’. Wat is dat?
Szary: “Dat is een term die ooit bedacht is door een Franse tv zender. Die wilden ons in dezelfde scene plaatsen als T. Raumschmierre en dat soort artiesten en zochten daar een benaming voor. Dreck betekent smerig. Maar we willen niet echt deel uitmaken van die scene. We willen eigen nergens deel van zijn. We maken een bepaalde stijl muziek en dat is gewoon iets van onszelf. Wij zijn multi-cultureel en flexibel en we kunnen niet op één stijl vastgepind worden, dat zou ons limiteren. Ken je Artsen Zonder Grenzen? Wij zijn Muzikanten Zonder Grenzen. Wij kennen geen mslimiet.”

Waar komt die grensloosheid vandaan?
Szary: “De laatste vijftien jaar hebben we enorm veel verschillende stijlen gehoord, we hielden begin jaren negentig zelfs van gabber. Dat is Nederlands, hahaa. We hebben elementen uit het verleden gehaald en die in onze muziek gestopt. Het is moeilijk om een rave pianoloopje in een intelligente track te stoppen, maar wij doen dat gewoon. Wij willen ons echt verbonden voelen met mensen, dat is onze missie. Het is prima mogelijk om hiphoppers en technoheads in dezelfde ruimte te krijgen, al zeggen sommigen van niet. Dat is grappig. Onze live set is ook opgedeeld in twee delen. Het eerste deel bestaat uit hiphop en breakcore, op 120 beats per miuut, en het tweede deel is techno, waarin we naar de 140 bpm gaan.”

Willen jullie mensen daarmee op het verkeerde been zetten?
Szary: “Soms kan dat wel verwarrend zijn ja. Als je in een club staat en je begint na een dj set van eenms techno dj met hiphop, dan staan de mensen wel even een minuutje beduusd voor zich uit te kijken. Maar als de bas er dan inkomt, is het ook gelijk goed. En mensen weten inmiddels wel wat ze van ons kunnen verwachten. Ik denk dat we ergens in het midden zitten tussen underground en mainstream. Wij maken die connectie.”

Jullie zitten bij Bpitch Control, dat op dit moment een van de toonaangevende electrolabels lijkt te zijn. Hoe zien jullie dat?
Szary: “Toen we in 2002 bij Bpitch begonnen was het een heel klein label. De laatste tijd krijgen ze een enorme impuls, hebben ze veel hits en is hun ster rijzende. We hebben onze eerste plaat er al op uitgebracht. We waren al een tijdje goed bevriend met Ellen en het bleek voor ons het perfecte label om onze muziek op uit te brengen. We voelen ons goed bij die familie. De grote man op dit moment is Tomas Andersson, die met Washing Up natuurlijk een dijk van een hit scoorde. De beste ooit.”

Het is sowieso erg veel Duitsland dat de klok slaat…
Szary: “Toen ik 17 jaar was, vond ik tracks van labels als het Belgische R&S, maar ook veel Nederlands materiaal, echt helemaal fantastisch. Ik denk dat we in Duitsland op dit moment dezelfde situatie hebben als Nederland msen België toen hadden. Over een tijdje is het misschien weer een ander land dat aan het roer van nieuwe muziek staat”

Humor lijkt een grote rol te spelen bij jullie. Hoe belangrijk is dat?
Szary: “Ieder optreden zorgen we ervoor dat we een nieuwe live show hebben, dat is belangrijk. Humor is daar een groot onderdeel van. Ik hou niet van saaie muzikanten, die op een podium niks staan te doen. Wij maken er soms een leuk toneelstukje van, praten met het publiek of we geven de mensen bier. Die connectie is heel belangrijk. We staan ook liever midden in het publiek te spelen dan op een hoog podium.”  

Kijk voor meer info op www.modeselektor.de of op www.electronation.nl.   

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws