London Elektricity bewijst dat er nog een leven is na Reprazent. De live drum&bass band van Roni Size maakte eind jaren ’90 furore met albums als ‘In the Mode’ en ‘New Forms’. Sinsdien heeft niemand het voor elkaar gekregen een dergelijke live vertolking van drum&bass neer te zetten. Tot aan London Elektricity. Na ‘Pull the Plug’ en ‘Billion Dollar Gravy’ is deze week het derde album genaamd ‘Power Ballads’ uitgekomen.
Text: Rik Peters
Live Elektricity
Amsterdam heeft begin september al een voorproefje gehad van het nieuwe album tijdens het B-Oost festival waar London Elektricity live optrad in Panama. Panama barstte letterlijk uit zijn voegen tijdens het optreden. Frontman Tony Colman was daarover toch enigszins verrast. Tony: “Het blijft altijd een vraag hoe het publiek reageert. We treden over de gehele wereld op en eerlijk gezegd hebben we altijd een zeer enthousiast publiek. Ik had al eens in Rotterdam opgetreden en dat is me zeer goed bevallen, maar Amsterdam staat bekend als een kritische stad waar je net iets meer moet geven. Gelukkig pakte het goed uit in Panama. Ik kan eigenlijk niet wachten om terug te keren”.
Pas na de release van het album “Billion Dolar Gravy” heeft Tony een live band geformeerd. Tony: “Voordat ik me met drum&bass bezighield heb ik in diverse jazz bands gespeeld. Ik heb het altijd in mijn achterhoofd gehad dat ik ooit nog eens live wilde gaan optreden. In 1996 zag ik een optreden van jazz zangeres Lianne Carol en dat opende een nieuwe wereld voor me. Zij was het eerste stukje van de puzzel. We zijn de studio ingedoken en hebben een aantal tracks opgenomen. In de Londense platenzaak Blackmarket zag ik de Jungle Drummer spelen en daaromheen heb ik de rest van de band geformeerd.” Vooral bij het zien en horen van de Jungle Drummer vraag je je af hoe hij al die snelle ritmes volhoudt. Het verhaal gaat dat hij pas na tien uur drummen is opgewarmd. Tony: ”De Jungle Drummer is bij mijn weten de enige drummer die het hyperritme van drum&bass kan volhouden. Hij is zeer belangrijk tijdens de live optredens. Hij geeft het tempo aan en zo zijn we in staat te improviseren. Geen enkel optreden is voorgeprogrammeerd en elk optreden is dus uniek.”
Muzikaliteit
Heden ten dagen wordt drum&bass gedomineerd door donkere en duistere invloeden, van muzikaliteit is er weinig sprake. Waar in het verleden alleen LTJ Bukem met zijn label Good Looking toe in staat leek heeft London Elektricity drum&bass nieuw leven ingeblazen. Tony: “Mijn drum&bass is altijd zeer muzikaal geweest. Zeker met vocalisten als Lianne Carol en Robert Owens (heeft vocale bijdragen op Billion Dollar Gravy) heb ik geprobeerd een stuk muzikaliteit in drum&bass terug te brengen. Zij hebben stemmen die iets in mij bewegen. De emoties die loskomen probeer ik te verwerken in mijn muziek.” Muziek is voor Tony ook een manier om politieke zaken aan het licht te stellen. Tony: “Alhoewel de titel anders doet vermoeden (Power Ballads staat voor de softe stroming half jaren ’80 in de heavy metal met bands als Aerosmith en Van Halen) is het centrale thema op dit album macht en machtsmisbruik. Op ‘Billion Dollar Gravy’ stond de oorlog in Irak centraal. Zo probeer ik de actualiteit waar ik me dagelijks druk om kan maken in mijn muziek te vertalen. Muziek draait om emoties, zowel positieve als negatieve vormen een goede inspiratiebron.”
Power Ballads
Uiteindelijk is Power Ballads een divers album geworden met dansvloerkrakers als ‘Stangest Secret of the World’ en ‘Mustard Song’. Daarnaast komen electro, hip hop en breakbeat invloeden in ‘Watching you Watching me’ en ‘Will to love’ naar voren. Tony: ”Ik heb me voor dit album gericht op de beats. Zo is een groot deel van het album dansvloer gericht. Vooral ‘Strangest Secret of the World’ sloeg in als een bom in de clubs. Het is echt grijsgedraaid door grootheden als Fabio, Grooverider en Roni Size. We hebben het voor de release van het album eerst als 12” uitgebracht en vanuit die plaat is de hype begonnen. ‘Watching you Watching me’ is weer ontstaan uit experimentele sessies waar we afstapten van het standaard drum&bass ritme en uitkwamen op een combinatie van electro en hip hop.” London Elektricity heeft met dit album een stap in de richting van de mainstream gezet.
Tony: ”Drum&bass zal altijd een underground stroming blijven. Ik ben wel van mening dat we met Hospital Records (label van Tony) drum&bass toegankelijker maken voor een breder publiek. Ik merk dat we veel mensen terug trekken richting drum&bass. De laatste tijd krijgt de scene een kwalitatieve injectie door een nieuwe lichting producers.” Een deel van die producers zitten bij het label van Tony, Hospital Records. Tony: “Ik ben trots dat we producers als High Contrast, Nu:tone, Logistics en Q-Project bij ons label hebben. Vooral de ontwikkeling van High Contrast stelt me tevreden. Hij heeft echt een eigen sound ontwikkeld, wat aanslaat bij een groot publiek. Zelfs een blad als Mixmag heeft het nu in de gaten (High Contrast heeft een compilatie gemixt voor het Engelse muziekblad). Volgend jaar bestaan we 10 jaar en we hebben een aantal topreleases in petto. Daarnaast gaan we met onze clubavond Hospitality internationaal met avonden in Berlijn en Cardiff. Allemaal goede ontwikkelingen dus. De komende jaren houdt ik me bezig met het uitbouwen van het label en na de live tours ga ik beginnen aan een nieuw album.”
Het album ‘Power Ballads’ ligt vanaf deze week in de betere platenzaken. Meer info omtrent London Elektricity en Hospital Records kun je vinden op www.hospitalrecords.com .