Mixmag sloeg vorige week alarm. Twee louche boekingskantoren blijken Britse dj’s voor honderden ponden te hebben getild. Hoe herken je zo’n dubieuze dj-agency? Manuela Budimilic van AD Bookings weet raad.
Vorige week lazen we bij de collega's van Mixmag de verhalen van Britse dj’s, die voor vele honderden ponden waren getild door louche dj-agencies. De boekingskantoren benaderen de dj’s zelf actief via mail, Twitter of Facebook. Teken je een contract bij ze, dan wordt beloofd dat je zo’n vijf betaalde gigs per maand krijgt. En dat er promotie en begeleiding voor je geregeld wordt. Maar dan moet je wel eerst even vijfhonderd pond neertellen. Na betaling hoor je verder niets meer of krijg je, als je ‘geluk’ hebt, nog een paar onbetaalde en slecht bezochte boekingen.
Schandalige praktijken, maar er zijn veel dj’s die zo snel mogelijk door willen breken naar het grote publiek en daar veel voor over hebben. Natuurlijk duiken er dan ook figuren op die daar misbruik van maken. Hoe kun je voorkomen dat je per ongeluk in zee gaat met zulke oplichters? We vroegen het Manuela Budimilic van AD Bookings: één van de bekendste agencies in Nederland.
Hoe komen jullie in contact met artiesten?
“We benaderen artiesten niet vaak zelf, hooguit een paar keer per jaar. De kans dat we zomaar iemand via mail of sociale media benaderen is dus erg klein. Soms nemen we contact op met een artiest die al tracks heeft uitgebracht, maar nog niet zo bekend is omdat hij of zij weinig draait. Of we zijn bijvoorbeeld onder de indruk van een optreden dat we gezien hebben. In een uitzonderlijk geval kan het gaan om een totaal onbekend wonderkind, dat al platen op een hoog productioneel niveau uitbrengt, maar dat komt bijna nooit voor.”
Als iemand bij jullie tekent, vragen jullie dan geld vooraf?
“De werkwijze verschilt per boekingskantoor. Sommige agencies innen het geld van een gig rechtstreeks bij de promoter, inclusief een vaste boekingsfee (vaak 15%) voor bemiddeling. Of ze houden een percentage (vaak 10%) van het geld in voor extra promotie, foto's, planning en begeleiding. Wat overblijft wordt overgemaakt naar de artiest. Die afspraken worden meestal goed vastgelegd in je contract en je zou dus naar de rechter kunnen stappen als er iets niet klopt. Al is dat voor beginnende artiesten wel vaak te duur. Wij nemen sowieso nooit zomaar geld aan van artiesten. Bij ons krijgen de artiesten het geld van een gig rechtstreeks van de promotor op hun rekening gestort. En AD Bookings int vervolgens apart de 15% boekingsfee, ook bij de promotor.”
Hoe kun je de betrouwbaarheid van een agency checken?
“Voor een beginnende artiest is het sowieso belangrijk om referenties te checken. Wie zijn de andere artiesten die door zo'n agentschap vertegenwoordigd worden? Neem eventueel contact met hen op en vraag naar hun ervaringen. Dat is tegenwoordig erg makkelijk te doen via websites of Facebook-pagina’s van die artiesten. Gaat het om een agentschap zonder grote artiesten of een andere duidelijke bron van inkomsten (zoals het organiseren van feesten)? Dan is het onrealistisch om te verwachten dat zo'n agentschap kan bestaan. Van onze 15% boekingsfee betalen wij alles; van de inkomstenbelasting en de potloden op kantoor tot het eten op tafel. Een agentschap runnen met alleen maar veelbelovend talent is heel romantisch, maar bijna onmogelijk te realiseren.”
Nog meer tips voor beginnende artiesten?
“Volg je gezond verstand en onthoud goed: er is geen shortcut naar succes. Heb je geen releases die goed ontvangen zijn door de pers en de wat grotere artiesten? Treed je weinig of alleen lokaal op? Dan is de kans dat je zomaar wordt gescout bijna nihil. Word je toch benaderd en heb je twijfels, check alles dan goed via Google, Facebook etcetera. Vaak vind je zo snel een antwoord.”
AD Bookings (de thuisbasis van o.a. Steve Rachmad, Michel de Hey, Vince Watson, Slam, Shinedoe en Heiko Laux) viert in 2013 haar tienjarig bestaan met de ’10 Years AD Bookings Tour’. De feestelijke kick-off vond in oktober plaats op het Amsterdam Dance Event. Houd hun website of Facebook-pagina in de gaten voor gigs van hun artiesten bij jou in de buurt.