Paul Hazendonk’s Red Bull Musici Academy Taster

Partyscene Redactie | 19 april 2007
interviews

Rotterdamse deelnemer blikt terug

Dj, producer, radiomaker, labelmanager en platenverkoper Paul Hazendonk schoof vorige week aan bij de Red Bull Music Academy Taster in Pakhuis de Zwijger. Voor ons hield hij een dagboek bij.

Door: Paul Hazendonk

Foto's: DJ Broadcast

Sampleworkshop van Radio Slave, waaronder platen kopen in Amsterdam die geschikt zijn om te samplen.

Radio SlavePaul: “Radio Slave begon met een verhaal waarin hij vertelde dat hij het liefst zo min mogelijk cd’s samplet, maar de voorkeur geeft aan oud vinyl. Om vervolgens de samples dusdanig te bewerken, dat je niet meer kunt horen waar de muziek vandaan komt. Hierna liet hij enkele voorbeelden horen van ‘clever sampling’. Zo draaide hij ‘Throw’ van Paperclip People (Carl Craig) en daarna Loleatta Holloway met haar discoclassic ‘Hit and Run’ waar de main groove van ‘Throw’ uit gesampled is. Bij velen viel dan ook de mond open van verbazing op dat moment. Hierna vertrokken we per fiets naar platenzaak Concerto in hartje Amsterdam waar we allemaal een tientje kregen met het doel een paar goede samples te scoren. Na terugkomst en lunch was het tijd voor deel twee van Radio Slave’s sampleworkshop. Iedereen mocht naar voren komen om z’n gevonden samples te laten horen en te laten opnemen, waarna Radio Slave er in no-time een aardige loop van maakte.

Op zoek naar samplesIk denk dat iedereen het anders ervaren heeft, aangezien we een zeer diverse groep hadden van mensen met een brede muziekinteresse. De één houdt zich bezig met produceren, de ander draait een plaatje, nog een ander organiseert feesten en componeert muziek of maakt radio. Er zijn dus altijd wel mensen die wat leren van zo’n workshop, maar er zijn ook mensen die de basics al onder de knie hebben. Toch is het inspirerend om mensen van het kaliber Radio Slave een paar uur om je heen te hebben, terwijl hij zijn verhaal doet.”

Ex-BBC Radio 1-dj Benji B aan het woord

Sample spotten in ConcertoPaul: “Voor velen van ons was hij vrij onbekend. Desondanks heeft hij een diepe indruk achtergelaten. ‘Ik kan zonder problemen voor miljoenen mensen praten op de radio’, opende hij zijn gesprek. ‘Zodra ik echter voor een groepje van twintig man sta, word ik toch een stuk onzekerder.’ Dit was overigens totaal niet te merken. Radio maken is al vanaf zeer jonge leeftijd zijn passie. Hoe het begon? Hij vertelde Gilles Peterson: ‘your show is good, but with me on board it will be even better’. Dat zou hij nu niet meer durven zeggen. Toen was hij nog jong en onbevangen, dus maakte het hem niet uit. Hij dacht er niet bij na om onderuit te gaan en dat heeft hem uiteindelijk gebracht waar hij nu is. De sleutel van het verhaal lijkt wat cliché, maar Benji is weer eens het levende bewijs dat het zo gaat in de muziekwereld. ‘Geloof in jezelf en in je kunnen. Dan kun je een heel eind komen’.

Ik zie mezelf overigens niet als radiomaker. Ja, ik presenteer iedere week een radioprogramma, maar dat doe ik puur voor de lol. Daar liggen niet mijn ambities. Bij mij is het meer lang leve de lol en de goede muziek, voor iemand als Benji B is het zijn roeping.”

Paradiso met optreden Grandmaster Flash

Grandmaster FlashPaul: “Er was vrijdagavond een tekort aan fietsen, dus moesten er wat mensen bij elkaar achterop. Op zich geen enkel probleem, maar wel als je Paul Hazendonk heet, een fiets met een hele zachte achterband hebt en mederotterdammer Seutek achterop hebt (90 kilo schoon aan de haak). Het was nog best een eindje fietsen naar de Paradiso en bij ieder hobbeltje, vloog de band zowat van de velg af. Bovendien moesten we meer dan eens een bruggetje op, wat helemaal niet te doen was. Wij raakten dus de groep kwijt en moesten zelf op zoek naar Paradiso. Dat ging ons niet goed af. Conclusie: twee Rotterdammers op 1 fiets met een zachte achterband, waar we niet meer op durfden fietsen, verdwaald in Amsterdam. Uiteindelijk kwamen toch nog aan bij Paradiso, waar we over de dranghekken sneakten toch nog op tijd binnen waren. De warming-up dj stond lekkere diepe lome hiphop te draaien en iedereen was in de stemming toen Grandmaster Flash rond half twee met veel poeha het podium betrad.Waar begon hij mee? ‘In The Air Tonight’ van Phil Collins. Na drie minuten riep hij: ‘let's get this party started’ en knalde er een ontzettend vette plaat in waardoor de tent ontplofte. De oude (met respect) man kan het nog steeds en hij scratchte er op los en draaide hit na hit, precies wat het publiek wilde. De twee uur die zijn set duurde vlogen dan ook voorbij.”

Lecture Grandmaster Flash 

“Paul: “De lecture van Grandmaster Flash ging over zijn begindagen: over hoe hij samen met twee anderen met een totaal nieuwe manier van mixen aan de wieg stond van de hedendaagse hiphopcultuur. De strekking van mijn lezing was ‘leave your mark’. Als je ergens goed in bent, ergens aanleg voor hebt, doe er dan wat mee en zorg ervoor ‘that people remember you for that’. Na deze wijze woorden gaf hij een demonstratie waarin hij alle basics van het scratchen liet zien.

Of ik ooit die skills kan krijgen? Als dat mijn ambitie zou zijn, ik er aanleg voor zou hebben en er zeven dagen per week mee bezig zou zijn, wellicht. Toch prefereer ik de lange, mooie mixen, dus laat ik het maar zo ;-)”

Aardvarck en Steven de Peven aka Red Nose District aan het woord

Steven de Peven en AardvarckPaul: “Het mooie van deze heren is - naast dat ze een enorme dosis humor hebben en zichzelf totaal niet serieus nemen - dat ze zich niet bezighouden met hokjes, maar gewoon muziek maken die ze leuk vinden. Als die muziek vervolgens populair wordt in de technoscene, so be it. Aardvarck zei letterlijk: ‘Ik weet helemaal niks van techno, ik doe gewoon wat ik leuk vind en als mensen dat techno noemen, vind ik dat best.’ Ze hebben een aantal ontzettende vette tracks laten horen (nieuw en oud werk) en om de humor er in te houden, kwam ‘puntje d’rin, puntje d’ruit’ van De Slijpers (zoek ‘m maar eens op) ook nog voorbij, plus een kinderliedje dat Steven de Peven elektronisch had bewerkt.”

Ame's Kristian Beyer sluit taster met zijn verhaal af

Paul: “Ame werd vertegenwoordigd door Kristian Beyer, een nuchtere Duitser die basicly net als alle bovenstaande artiesten gewoon z’n eigen ding doet. Hij vertelde dat ‘Rej’ een toevalstreffer was. Ze waren met een track bezig, maar het resultaat bleef uit. Dus besloten ze het weg te gooien, de melodie te bewaren, naar de voorgrond te halen en daar een nieuw arrangement omheen te bouwen; Rej was geboren! Op de vraag of hij er lang over na moest denken of hij de plaat wilde laten licenseren door een major platenmaatschappij als Defected (hetgeen is gebeurd), antwoordde hij ‘Nee, eigenlijk niet. Ondanks dat Defected over het algemeen een andere sound vertegenwoordigt, is het wel een zeer respectabel houselabel en Simon Dunmore is iemand met hart voor de muziek, dus hebben we het toch maar gedaan.’ Over een opvolger maakt hij zich totaal niet druk, omdat hij niet het streven heeft opnieuw een hit te maken. Dat streven heeft hij nooit gehad. ‘Wij maken gewoon de muziek die wij leuk vinden, muziek die dicht bij ons ligt, niet meer en niet minder’.”

Paul Hazendonk

Red Bull Musici Academy

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws