Ottograph

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

Ik vind het heel vervelend dat ik nog nooit op Dancevalley heb gestaan. Schrijf dat op!


In Las Palmas noemen ze alle VJ's VJ. Behalve Ottograph, dat is de Kunstenaar. Zijn voornaamste bezigheid is namelijk schilderen, en dat zie je terug in zijn animaties, waarin beeld - en niet techniek - de hoofdrol speelt. Ooit was Otto Kruijsen, oftewel Ottograph, nachtenlang in de weer met spuitbussen, om een vette piece neer te zetten op trein of muur. Daar kreeg ie genoeg van, en na diverse omzwervingen meldde Otto zich in 1993 aan op de Rietveld Academie, om schilder te worden. Al snel besefte hij dat hij allang wist wat hij wilde en kon, en helemaal geen zin had om voor de zoveelste keer van voren af aan te beginnen. Tabe Rietveld dus. Een goeie zet, want sindsdien is het Otto voor de wind gegaan.

Tekst: Bertil Beekmans
Met dank aan Glamcult


Zijn eerste expositie, samen met een paar vrienden, was een groot succes: ze verkochten hun doeken in een galerie verbouwd tot supermarkt, met o.a. een echte kassa bij de deur. Naar aanleiding van deze expositie werd Ottograph gevraagd om prints voor t-shirts en kleding van Bodyglove te ontwerpen. Een toffe maar heftige job, omdat hij alles met de hand deed. Hierna schafte Otto de computer aan. Vele ontwerpopdrachten volgden, en Otto leefde zich jarenlang uit in illustraties en logo's. En hij legde zich toe op het VJ-en. Het schilderen verdween in die tijd naar de achtergrond, de reden waarom hij het ontwerpwerk en illustreren op den duur weer heeft afgestoten.

Waar ben je tegenwoordig mee bezig?
Ottograph: "Ik focus me op het schilderen van grote doeken, die ik exposeer. In galerie Vips in Rotterdam hangen bijvoorbeeld doorlopend doeken van mij, maar ook in galeries in Amsterdam en Den Bosch. Vorig jaar had ik nog een expositie in Rome en deze zomer zelfs in St. Petersburg, waar ik erg blij mee ben. Op dit moment heb ik een expositie in de Bijenkorf Amsterdam. Er hangen schilderijen in de galerie, en in de Chill Out kun je jassen en petjes kopen, waar een zeefdruk van mij op staat. Afgelopen zomer heb ik meegedaan aan een kunstproject waarbij zes kunstenaars ieder een tent beschilderden, die op diverse festivals te zien waren, waaronder Lowlands. Vrij recent heb ik ook nog een auto beschilderd, voor een open dag van een school: de kinderen mochten met Ottograph een auto beschilderen. Dus ik ben met een hoop dingen bezig kun je wel zeggen."


En dat komt allemaal zomaar op je af?
Ottograph: "Eigenlijk wel. Meestal word ik gevraagd, via via. Ik hoef er zelf niks voor te doen. Dat is wel mazzel ja."

Wat was je grote doorbraak?
Ottograph: "Doorbraak? Welke doorbraak? Volgens mij moet die nog komen, haha."

Heb je er ooit wel eens aan gedacht om iets heel anders te gaan doen?0
Ottograph: "Vroeger heb ik een jaar of vijf hard mijn best gedaan om profsurfer te worden, maar ik ging me vervelen, was alleen maar fysiek bezig. Ook heb ik nog een blauwe maandag geschiedenis gestudeerd. Tekenen heb ik altijd al gedaan, en dat verveelde nooit. Dus op een dag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en me aangemeld bij de Rietveld Academie. Inmiddels kan en wil ik niets anders dan tekenen en schilderen, het is mijn passie en ik heb een hoop vrijheid. Werken in dienstverband zegt me helemaal niets."

Ben je altijd aan het tekenen en schilderen, of zijn er periodes dat je niets doet?
Ottograph: "Zelfs thuis aan tafel zit ik nog te tekenen. De drive om dit te doen is groot en altijd aanwezig. Ik moet gewoon, het is mijn tweede natuur."

Wat vind je mooi aan het kunstenaarschap?
Ottograph: "Jezelf blijven ontwikkelen, in stijl en technieken, in ideeen, alles bij mekaar. Dat zal pas ophouden als ik het graf in ga."


Hoe komt jouw werk tot stand? Wat is jouw werkwijze?
Ottograph: "Dat is moeilijk te zeggen. Ik zie veel, sla alles op in mijn hoofd, of maak er schetsen van en dan ineens ontvouwt zich een idee. Dan pak ik een doek en ga ik aan de slag. Vaak staan de grote lijnen er binnen een uur op, maar dan begint de 'zoektocht'. Ik kan erg lang nadenken over details, zoals kleuren of hoe ik bepaalde dingen moet oplossen. Soms blijft een doek dan weken liggen en ben ik met wel tien schilderijen tegelijk bezig."

Omschrijf jouw stijl eens. Wat is typisch aan jouw werk?
Ottograph: "Heel lang maakte ik strakke, figuratieve werken in een illustratieve stijl. Nu werk ik meestal abstracter, en gebruik ik diverse stijlen door elkaar en wisselen technieken elkaar af. Dat probeer ik althans, want soms is de cirkel weer rond: viltstiften heb ik jaren geleden afgezworen, totdat ik er laatst weer een in mijn hand kreeg en helemaal los ging. Toen heb ik meteen maar een set met alle kleuren gekocht. Maar toch wel kenmerkend zijn volgens mij de kleuren en duidelijke lijnen die ik veel gebruik, waarin ik word beinvloed door graffiti, pop- en streetart. En de collage-achtige stijl waarin ik vaak werk."

Waar ben je zelf het meest trots op?
Ottograph: "Heel simpel, altijd op mijn meest recente werk. Naar sommige oude doeken kan ik bijna niet meer kijken, zo lelijk vind ik ze nu. Ik vond mezelf toen te kortzichtig, te gemakkelijk. Tegenwoordig ben ik bedachtzamer, denk ik beter over dingen na."

Waardoor laat je je inspireren?
Ottograph: "Door bijna alles wat ik om me heen zie. Het nieuws, buitenlandse kranten, typografie en geschiedenis. Een land als Japan fascineert me mateloos. Vormgevers daar zijn heel goed in weglaten, waar wij denken dat we klaar zijn met dit of dat, daar beginnen zij pas. En je ziet er veel iconen en illustraties, bijvoorbeeld in de metro, een universele taal die iedereen begrijpt. Een keer ben ik er geweest, in Tokyo. Net een soort trip, alsof je in een film rondloopt. Ja, Japanners zijn een gek volk. Verder laat ik me de laatste tijd veel inspireren door oude kunst, van de Egyptenaren en de Azteken en gebruik ik vaak de BisMallah (teken uit de Arabische cultuur, red.) en het logo van Al-Jazeera, de Arabische nieuwszender. Net een soort graffiti, waarvan ik geen idee heb wat het betekent. En regelmatig ga ik op reis om inspiratie op te doen."


Zit er een boodschap in je schilderijen?
Ottograph: "Er zit zeker een boodschap in, maar geen duidelijke. Ik vind dat teveel kunstenaars zich opstellen als leraar maatschappijleer: je moet dit zus en je moet dat zo doen. Ik maak liever een statement over wat er aan de hand is, zonder dat ik zeg dat je er iets aan moet veranderen. Ik observeer en meer niet. Maar als het moet kan ik over ieder schilderij wel een boek schrijven, zoveel verhalen bedenk ik terwijl ik eraan werk.

Naast schilderen staat Ottograph bijna iedere week wel ergens te VJ-en. Voor welke feesten/clubs VJ je?
Ottograph: "Dat is heel divers. Regelmatig ben ik te zien in Las Palmas, de Supperclub of in Paradiso. Ook word ik voor grote feesten gevraagd, zoals Discotheque en die van de Supperclub. Onlangs stond ik op een hiphopfeest in Den Haag, tijdens de Haagse cultuurnacht. Dat laatste, VJ-en bij een hiphopfeest, komt helaas weinig voor omdat er nauwelijks hiphopfeesten zijn, laat staan dat ze een VJ vragen. Met koninginnenacht ben ik geboekt voor een feest in de Cruise Terminal in Rotterdam."

Neem je alle opdrachten aan?
Ottograph: "Nee, ik neem niet alle opdrachten aan. VJ-de ik vroeger bijna ieder weekend, tegenwoordig probeer ik het wat rustiger aan te doen, zodat ik meer aan het schilderen toekom. Grote feesten en festivals vind ik persoonlijk het tofste. En verder moet het geen vast werk worden, zeg maar. Dan kap ik er meteen mee."

Wat is het mooie van VJ-en?
Ottograph: "Ik vind het heerlijk om te doen, naast schilderen. Normaal ben ik alleen aan het werk, of met z'n tweeen of drieen. Het VJ-en op een groot feest is totaal het tegenovergestelde, dan ben ik ineens bezig voor duizenden mensen. Dat geeft wel een kick ja. Bovendien is het maken van samples en animaties erg fascinerend. Het biedt zoveel andere mogelijkheden dan schilderen. Een computer bedenkt oplossingen waar jij niet aan gedacht zou hebben."


Hoe bedenk je de beelden en animaties?
Ottograph: "Ik leid veel af van tekeningen en schilderijen die ik al heb gemaakt. Vraag me bijvoorbeeld af hoe iets in een schilderij eruit ziet als het zou bewegen. Ik teken het dan na en ga het animeren. Zoals een serie schilderijtjes die ik ooit heb gemaakt, die zie je weer terug in mijn VJ-werk. Een soort recycling zou je kunnen zeggen. Ik maak ook vaak ter plekke animaties. Teken iets, film het en gooi er een filter overheen. Zo kan ik live veel grappen uithalen."

Laat je alles zien wat je maakt?
Ottograph: "Soms twijfel ik wel of ik iets kan laten zien in een club. Zoals de schedels die ik heb geanimeerd, best heftig. Uiteindelijk, op advies van anderen, heb ik het gewoon gedaan en iedereen vond het helemaal te gek. Op ieder scherm een schedel in close-up, dat sloeg behoorlijk in. En laatst in de Cruise Terminal toonde ik de Bismallah op vier enorme schermen, met een minimale belichting. Zo'n beladen teken zo groot in beeld had een grote impact op het publiek."

Word je beinvloed door de muzieksoort?
Ottograph: "Voor een gedeelte wel ja. Dan gebruik ik beelden uit die muziekcultuur. Zoals op het hiphopfeest in Den Haag, dan doorspek ik mijn animaties met hiphopelementen, met veel blingbling."

Kijken mensen eigenlijk wel naar de beelden denk je?
Ottograph: "Een tricky vraag. Soms zeggen mensen tegen me dat het ze niet is opgevallen dat er iemand stond te VJ-en. Maar anderen komen naar me toe en zeggen dat het te gek was, en vragen honderduit hoe ik dat nou doe."


Wat is het tofste feest waar je ooit ge-VJ-ed hebt?
Ottograph: "Dat was zonder twijfel in Den Haag, zo'n zeven jaar geleden op een semi-illegale drum & bass party. De locatie was erg tof, een oude supermarkt met grote schermen tot op de vloer, die van achteren belicht werden. Iedereen stond ervoor te dansen, de tent stortte bijna in elkaar. Drum & bass is heftig om op te VJ-en, het is het meest dynamisch."

Voor welk feest/club zou je graag een keer VJ-en?
Ottograph: "Wat ik heel vervelend vind is dat ik nog nooit op Dancevalley heb gestaan. Schrijf dat op! En niet op Lowlands, jammer, maar dat komt nog wel hoop ik.

Naar welke muziek luister je zelf graag?
Ottograph: "Oh, daar ben ik heel makkelijk in. Drum & bass vind ik erg tof, maar ook van techno kan ik genieten. Thuis draai ik het liefste hiphop.

Waar hang jij 's avonds uit, als je niet zelf aan het werk bent?
Ottograph: "Het liefste in de kroeg. In mijn atelier is het 's avonds ook net een soort kroeg. Gemiddeld ben ik een keer in de week op een groot feest te vinden, dus daar ga ik uit mezelf niet zo snel naartoe. En af en toe naar een concert, zoals laatst van de Beastie Boys. Echt een van de beste concerten die ik ooit gezien heb. Maar de meeste hiphopconcerten zijn zo slecht, dan kunnen ze geen woord meer uitbrengen, zo stoned."

Heb je nog toekomstplannen?
Ottograph: "Ik zie wel wat er allemaal op mijn pad komt. Binnenkort heb ik een expositie in St. Petersburg. Daar ga ik waarschijnlijk voor langere tijd naartoe, om er eerst te werken en dat vervolgens te exposeren. Gelukkig wordt alles betaald, want Rusland is erg duur. Nu ik het zo bekijk, heb ik best een relaxed leventje als kunstenaar ja.

Ottograph zien? Galerie Vips in Rotterdam heeft altijd wel een paar doeken van Ottograph aan de muur hangen. In de Bijenkorf in Amsterdam kun je nog tot september zijn werk bewonderen, in de galerie en in de Chill Out. In de loop van dit jaar komt er een expositie in Dudok in Rotterdam, maar de datum is nog onbekend.



Dit artikel is verschenen in de nieuwe editie van Glamcult. De uitgaanskrant is nu overal verkrijgbaar

Ottograph

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws