Joachim

Partyscene Redactie | 10 oktober 2006
interviews

Het zijn drukke tijden voor Joachim. De voorbereidingen van de nieuwe avond 'ON' in off-corso zijn in volle gang. Silly Symphonies en Sound Architecture hebben de handen ineen geslagen met als uitkomst een gloednieuwe clubavond elke zaterdag in de voormalige Corso bioscoop in Rotterdam. Als een van de drijvende krachten achter Sound Architecture verwierf Joachim naam en faam in Rotterdam en omstreken. Wars van geld en commercie laat hij zich leiden door zijn eigen ideeen. Dat hij er dus een aparte visie op na houdt mag niet vreemd genoemd worden. Tijd om eens met Joachim te babbelen om te horen wat deze man allemaal te melden heeft en wat zijn top 10 platen op dit moment zijn.


Leuke zomer gehad?

Joachim: "Tja de zomer, had je het vorige week gevraagd dan had ik gezegd toppertje, maar nu kijk ik met gemengde gevoelens terug. Vakantie was ver te zoeken, drie dagen mooi weer op Mecca houdt niet in dat de rust in mijn donder zat. Dus om te spreken van een mooie zomer, nee die mooie zomers zijn er al lang niet meer.
Misschien heeft het ook te maken met het feit dat ik niet op vakantie ben geweest, maar in plaats daarvan bezig ben geweest met de structuur van de Sound Architecture organisatie en "ON", het gezamelijke nieuwe kindje van Silly's en Sound architecture in Off Corso. Als alles goed gaat en het kan, dan ga ik eind november anderhalve week weg, ver weg. Lekker languit op een strand liggen of op een berg met een stel boeddhisten, dat lijkt me echt te gek!"




Hoogtepunten deze zomer?

Joachim: "Oke, de hoogtepunten. Natuurlijk zeg ik als eerste de Sound Architecture's op de Stubnitz. Die waren een ervaring op zich en voor mij was dat iets waar ik voor de volle 100 procent achter stond en dan met name het vage live optreden van Jamie Lidell van Warp. Wat een freak. De Sound architecture truck op de FFWD was ook wel weer een gezellige aangelegenheid. De geboorte van de samenwerking met Silly Symphonies zie ik ook als een hoogtepuntje, ook al moeten we ons nog gaan bewijzen.
Wat ik wel even wil zeggen is dat ik niet echt helemaal begrijp waarom wij Culturele hoofdstad zijn. Ik bedoel dat alle evenementen die noemenswaardig waren eigenlijk al bestonden zoals de parade's etc etc. Er is heel veel geld ingestoken, tientallen miljoenen zijn er weggegooid aan weggeregende opera's aan de maas waar je 200 piek most betalen voor een kaartje. Waarvoor is er dan subsidie? Ook zie ik dat er veel subsidies zijn toegekend aan mensen die misschien wel een goed concept hadden op papier, maar het in werkelijkheid niet waar kunnen maken. Dit soort dingen maken mij erg kwaad. Geef mij maar subsidie en ik zet een drie daags electronisch muziekfestival neer voor jong en oud met alles erop en eraan. En iedere gulden zou daarvoor worden gebruikt. Kortom er wordt teveel geld verspild aan de verkeerde dingen!"


Sound architecture en de toekomst?

Joachim: "Er zijn een heleboel gezonde ontwikkelingen aan de gang. 1 daarvan is de nieuwe clubavond met Silly's samen genaamd 'ON' in de oude bioscoop Off Corso. Een gewaagde combi zullen mensen denken, maar daarentegen ook een ijzersterke. ON is een avond die elementen draagt van beide organisaties. Kwa programmering (waar ik verantwoordelijk voor ben) hebben we gekozen voor een duidelijke lijn. Een constante avond waarbij je iedere week getrakteerd wordt op louter topdeejays en -acts. Warme goede techhouse met af en toe een uitschietertje. Goed licht en geluid en mooie visuals. Geen gezeik maar kwaliteit dat is het motto. Niet zomaar een deejay boeken omdat hij een mooi plaatje heeft gemaakt Nee, omdat hij goed draait en weet waar hij mee bezig is. Dit geldt voor alles wat er tijdens ON plaatsvind. Het zal de eerste maand een beetje aftasten zijn maar het concept is goed en de line-up's liegen er niet om. Een kleine greep. Nathan Coles, Jamie Anderson, Colin Dale, Dave Mothersole, Darren Roach, Pascal Feos, Ricardo Vilallobos, Jeff Mills, Technasia's Charles Siegling, D Diggler etc etc. En natuurlijk onze nationale toppers zoals Remy, Laidback Luke, Frederik, Secret Cinema, Stef, Jay Samuel en vele anderen. Een nieuwe uitdaging en hopelijk een aanwinst voor de scene in Rotterdam. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je op zaterdag binnenkomt en er is ineens een disco of twostep avond. Op ON kun je als kritische dansliefhebber blind vertrouwen.
Sound Architecture zelf gaat natuurlijk ook door met feesten geven op diverse locaties in het land en in Rotterdam. 14 December zitten we in de Calypso met o.a. Mark Broom en Damian Keane voor een avondje pure techno met alles erop en eraan. Volgend jaar zijn er plannen om een eindfeest te organiseren voor het Oerol festival in Terschelling. Daarnaast ligt er een groots opgezet Rotterdams Electronisch muziek festival in de pijpleiding en natuurlijk 17 November, I love techno, waarvoor Sound Architecture al het busvervoer in Nederland verzorgt. Ook zijn er plannen om de Stubnitz volgend jaar terug te laten keren maar dan op Amsterdamse wateren.
Sound architecture heeft ook nog een stille wens..... En dat is ooit een tent hosten op een festival als Dancevalley of Lowlands. Wie weet?? Blijf op de hoogte via Love2party en onze eigen site Sound Architecture website"


toekomstplannen (als dj en wellicht ook producer)?

Joachim: "Ik heb een heleboel plannen. Als deejay wil ik me wat serieuzer gaan profileren en niet alleen in techno maar ook in deep-en techhouse. Techno zal altijd wel een belangrijke plaats blijven innemen, maar het feit is dat ik heel veel stromingen erg waardeer. Ik houd van goede muziek en dat is ook wat ik wil draaien. Als je naar mijn top tien kijkt dan is die heel divers. Van techno naar deephouse en techhouse tot en met de meest vage electronica. Heel de avond loops draaien, daar word ik om eerlijk te zijn na een paar jaar ook wel loepa van als je begrijpt wat ik bedoel. Ik wil niet zeggen dat ik op de volgende Awakenings gelijk deephouse ga draaien, nee integendeel! Waar ik nu voor ga is strakke opgebouwde sets. Opzwepend maar toch diep. Ook al is het altijd moeilijk om van tevoren te bepalen hoe het zal gaan, want je moet toch aanvoelen wat het publiek wil.
Maar een eigen sound vind ik wel heel belangrijk. Ik ben daarom ook bezig met het opstarten van een eigen label waarop ik iedere keer 3 a 4 tracks wil plaatsen. Een breed label met techno, electro, deep- en techhouse. Misschien zelfs ambient als het maar kwaliteit is. Ik wil heel graag gaan produceren en ik weet dat ik het zou moeten kunnen, alleen moet ik geduld hebben en veel geld sparen voor mijn eigen studio. Maar met het woord sparen heb ik al moeite dus dat is echt toekomstmuziek. Ik heb zelf al een aantal keer in de studio gezeten met mensen die er veel verstand van hebben, maar dan komt er toch niet uit wat je wilt en daar ben ik heel kritisch in. Als je samen produceert is het heel belangrijk dat je dezelfde muzikale achtergrond geniet, zodat je samen op een bepaalde lijn cq frequentie kan komen. Op dit moment zijn er talloze huis, tuin en keuken producers die erg veel in hun mars hebben en die ik wil promoten doormiddel van de nog uit te komen 'Sound Architecture The Wide Spectrum 12-inch Series'. De eerste wordt verwacht tegen het einde van dit jaar. Voor de rest wil ik weer heel gericht platen gaan inkopen en hard werken aan mijn carriere als deejay waar het eigenlijk ooit allemaal om begonnen is. Ik wil mijn eigen ding doen waar ik me goed bij voel en daarbij wil ik ook serieus genomen worden, zonder alle politiek er om heen. Ik heb vaak in overweging genomen om me helemaal te storten op het draaien en het organiseren maar op een lager pitje te zetten. Maar dat zou stom zijn. Er kan geen enkele drug tegenop als je een goede set draait voor een volle zaal. Dat geeft je echt een kick! Net als dat je 4 weken dag in dag uit werkt aan een feest met alle stress van dien en dan die zenuwen als je de deuren opent. Zodra de zaal vol staat en de reacties zijn positief dan worden mijn pupillen alleen maar groter en dat vind ik belangrijker dan geld of alle andere bullshit er om heen. Ik wil me niet bewijzen naar anderen toe want ik doe wat ik doe omdat ik het leuk vind. En iets waar je om geeft dat laat je niet zomaar gaan. Alles is net als zand op je hand. Zodra je je handen sluit glipt het weg. Houd je je hand plat en relativeer, dan blijft dat zand lekker op je hand."



"Alles is net als zand op je hand. Zodra je je handen sluit glipt het weg. Houd je je hand plat en relativeer, dan blijft dat zand lekker op je hand."



Top Tien platen van dit moment!

1) Charles Webster - I Understand You (Peacefrog - 12inch)
Voor mij de mooiste plaat deze zomer, Ik stond er bijna iedere dag mee op terwijl mijn ex-vriendin zich nog een keertje omdraaide in de break. Een mooi opgebouwde plaat die je weer zin geeft om te leven. Ook nu het uit is draai ik 'm grijs, ik denk vanwege de vocalen..... "I understand you"

2) Je Ka Jo - Joe Clausell (Demo version)
Een enkelzijdige 12 inch. Dit is bijna echt muziek. Lekkere Cubaans Spaans getinte conga's en laidback percussie met een heupswingend baslijntje. De Sigeuner vioolen maken het verhaal compleet. Als iemand dit een slechte plaat vindt, dan zou ik die persoon graag eens recht in de ogen willen kijken.

3) Sotero (Label ? Amerikaans)
Een techhouse plaat met een beetje progressive erin. Heel opbouwend en interessant, vooral door de sample van Saint Germain, "I want you to get together." Erg lekker. Op de b-kant percussie.

4) Kirk Degeorgio - Nairobi - carl craig remix
Tja dit is DE sound. De oude ART en As one dingen vind ik echt te gek daar doet deze plaat me weer een beetje aan denken. De Carl Craig remix is echt top, mooie secure opgebouwde stringpartijen ala Craig. Collectertje.

5a) Christian Smith en John Selway. Blue rmx (Strive records)
Dit is een oude track van David Alvarado, het orgineel staat ook op de b-kant. Opnieuw uitgebracht met een remix waar je even stil bij staat, voor dat je dansen gaat. Een echte sfeerplaat voor een grote zaal. Hij zit voorlopig vast in mijn koffer.

5b) U7 dj tool 1.
Vraag me niet hoe ik er aan kom maar het komt uit Tokio, wie er achter zit is net zo vaag als het New-York incident. Maar dat het goed is, dat dacht ik wel! Eentje voor Awakenings om iedereen wakker te schudden. Het is net alsof de hele now & Wow staat omsingeld door honderden FBI agenten... dus.

6) Sterac - Sinosphere (Sino)
Het label van het duo Technasia, altijd goed. Op de b-kant vind je een remix van onze francoos John Thomas, die door veel technojocks wordt gedraaid, maar ik ga toch echt voor de subtiel opbouwende track van Rachmad, beetje Ignasio stijl. Een plaatje met een verhaal.

7) The Youngsters - Abusive Melody (F Communications)
Tja, een tipje van Jay Samuel. Plaatje wat hangt tussen techno en techhouse. Die youngsters zijn de moeite waard om in de gaten te houden, want ik heb meerdere dingen van hun gehoord op vage Franse labels die erg goed zijn. Niet echt een plaat voor mijn top honderd aller tijden, maar voor het moment zeer zeker.

8) Pollen - Scopex
Aan de ene kant staan 3 zeer eigenwijze technotracks die kwa sound erg goed zijn, maar wel uniek in hun soort. Van mij mag die sound wel wat meer geproduceerd worden, maar mensen vinden het denk ik nog te vaag. Waar het echter om gaat is de track 'Lovely planet'. Waar dat ook moge zijn, het lijkt me er best fijn. Lekkere Detroit strings met electro beats en mooie bracks. Echt een plaat voor de vroege uurtjes.

9) Vellocette - Life ep (repeating gestures prl 011)
Lekker eigenwijs labeltje uit New York als ik mij niet vergis, Waar het mij om gaat is het tweede nummer op de a-kant. Een plaatje wat lekker rolt maar dan alle kanten op. Een apart techie plaatje. Kan het niet echt plaatsen maar volgens mij kunnen veel mensen hier wel mee uit de voeten .... of spreek ik weer voor mezelf ??

10) Britisch Murder Boys Regis and Surgeon. (Downwards)
Een al wat oudere plaat. Ik draaide de promo al in mei op Awakenings. Van mij mogen die gasten voortaan samen in de studio zitten want dit is de shit. Een superstoere track met verschillende moodswings. Diep en toch opzwepend. Voor mij een van de technoplaten van deze zomer.

De eerste editie van de nieuwe clubavond 'ON' vindt zaterdag 6 oktober plaats in het Rotterdamse Off Corso.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws