Fashion report: Modefabriek (deel 3)

Peter Güldenpfennig | 4 februari 2014
lifestyle


In de laatste twee dagen van Amsterdam Fashion Week opende het congrescentrum RAI zijn deuren voor de wintereditie van Modefabriek: de grootste modevakbeurs van Benelux. Op de beursvloer, waar meer dan 600 merken hun nieuwste collecties presenteren, is buiten de kleding om van alles te doen. Diverse eetfaciliteiten bieden culinair genot, tweedehands- en fair-trade kraampjes verkopen leuke spullen en gastsprekers vertellen over de toekomst van mode etc. En dit allemaal omlijst door de muzikale optredens van zangers, bands en djs. Toch houdt de organisatie het evenement besloten: Modefabriek is enkel toegankelijk voor modemerken, winkeliers, modeprofessionals en pers. Al deze mensen komen twee keer per jaar bijeen, op zoek naar vruchtbare zakelijke contacten, nieuws, trends en ingeving op fashiongebied. Innovatie, inspiratie en creativiteit is waar Modefabriek om draait.

Eye-catchers voor je voeten

Uiteraard waren er genoeg schoenen op de beurs: laarzen, biker-boots, pumps, gympen en ballerina’s. Zoals met kleding hadden sommige merken net iets meer te bieden dan de ander. Eén daarvan is een jong Italiaans merk dat The Glow Brand heet. The Glow Brand geeft klassieke pumps een nieuwe twist. De twist zit hem niet alleen in de opvallende kleuren, zoals turquoise, roze en groen, maar ook in het materiaal. De schoenen zijn gemaakt van duurzaam thermoplastisch polyurethaan. Dit rubberachtige materiaal geeft net zo veel draagcomfort als leer want de ingebouwde plateauzool absorbeert schokken bij het lopen. De antibacteriële en ademende inlegzooltjes gaan daarbij het zweten tegen. The Glow Brand's schoenen zijn zowel bestendig tegen hoge als lage temperaturen en kunnen onder de kraan gewassen worden. Een leuk extraatje is dat felle kleuren fluoresceren onder UV-licht, een must-have dus als feestganger. De schoenen zijn allemaal te krijgen voor een redelijke prijs van 150 euro waarvan bij een aantal kleuren een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat.

Het Franse merk Tanya Heath Paris presenteerde een andere innovatie op het gebied van schoenen, namelijk een verwisselbare hak. Ontzettend handig als je bijvoorbeeld na je werk naar een feestje gaat. Het enige wat je hoeft te doen is een paar hoge hakken meenemen in je tas. Ben je ze op een gegeven moment zat dan maakt dit niet uit, want omwisselen kan te alle tijden. Het design van de schoenen en enkellaarsjes zijn klassiek en simpel, want alles draait om de hak. Alle modellen kun je combineren met een van de vele beschikbare hakken. Van zwarte tot glimmende glitterhakken in verschillende grotes, er is keuze genoeg. Voor een paar schoenen moet je helaas wel flink in je buidel tasten, maar daarna kun je voor een paar tientjes per paar eindeloos hakken blijven wisselen.

Een hippe tas is een must

Zelfs met de mooiste kleding en stalende schoenen is je outfit niet compleet, want er ontbreekt nog een bijpassende tas. Het Duitse merk George, Gina & Lucy presenteerde een mooie tassencollectie met effen kleuren evenals tassen met stoere dierenprints en verschillende applicaties. Voor ongeveer 150 euro scoor je een handige shopper. Ook waren er meer dan genoeg kleinere tassen voor een lagere prijs aanwezig. Met een George, Gina & Lucy tas val je ongetwijfeld op. Al is dit door een minimalistische of juist stoere uitstraling.

Een ander tassenmerk dat wij volgend winterseizoen in Nederland mogen verwelkomen is het Engelse Pauls Boutique. Strak design en kleurrijke afwerking kenmerkt hun klassieke modellen van tassen in alle formaten. Hun herfst-winter collectie 2014-2015 bevat veel effen kleuren met een lak afwerking. Deze tassen zien er erg luxe uit voor een gemiddelde prijs van onder de honderd euro. Wil je opvallen met een Pauls Boutique tas, ga dan voor een model met een grafische print of kies voor een knalkleurige eye-catcher.

Maak je collectie compleet als je toch op zoek bent naar een tas. Bij een leuke tas hoort namelijk een leuke portemonnee. Het jonge Italiaanse VipFlap liet ons een bijzondere collectie zien. VipFlap maakt ultradunne portemonnees die op het eerste gezicht alleen voor passen geschikt lijkt te zijn. Kijk je iets beter, dan zie je dat ook briefgeld prima in de VipFlap kan worden verstopt. Je vouwt je portemonnee open en legt het briefje tussen de twee flappen die met elastiekjes aan elkaar verbonden zijn. Je doet je VipFlap dicht, opent het van de andere kant, en in één handomdraai zit je briefgeld vast tussen de elastiekjes. Ook leuk om als een kunstje aan je vrienden te laten zien. Deze dunne portemonnee, verkrijgbaar in alle kleuren, materialen en designs, is supercompact en past perfect in een broekzak. Na het grote succes in België lijkt de portemonnee nu ook in Nederland aan populariteit te winnen.

Maak het af met accessoires

Tenslotte was er een enorm aanbod aan accessoires op de beurs. Zo zagen we bijvoorbeeld armbanden, kettingen en oorbellen van het merk GooischeFrutsels. Uiteenlopend van simpele kralenbandjes tot luxe lerenbanden versiert met mooie steentjes zijn voorbeelden van de armbanden die er te zien waren. Alle frutsels zijn goed betaalbaar en prima te combineren met je eigen stijl. De materialen worden zorgvuldig gekozen door de ontwerpster zelf en alle sieraden worden in Nederland gemaakt onder meer op sociale werkplaatsen. Buiten een mooi sieraad dus ook goed voor de maatschappij.

Stijl in een paar minuten je haar met een haarband van een Amerikaans merk Pink Pewter. Deze haaraccessoires zijn verkrijgbaar in alle mogelijke uitvoeringen: van minimalistisch, smal en strak tot breed en versierd met kleurrijke steentjes en pailletten. Pink Pewter is populair in Hollywood en gezien het gemak waarmee je met zo een haarband een leuk kapsel kan creëren, kan het ook op de Nederlandse markt een plekje winnen.

Wil je echt opvallen, ga dan voor een stoere koptelefoon van het merk Frends. Deze koptelefoon biedt prima geluid en kan worden aangepast aan iedere outfit. De buitenkanten van de oor-kappen kun je verwisselen en in verschillende stijlen, kleuren en designs kopen. De planning is dat er regelmatig nieuwe kappen op de markt komen om zo altijd te zorgen voor een frisse uistraling. Deze koptelefoon is wel een investering van een paar honderd euro, maar met de wisselkoppen van een paar tientjes per paar is dit een duurzame aankoop.

Toekomst van de fashion-industrie

Naast het spotten van specifieke trends biedt Modefabriek ruimte voor globale discussie over de toekomst van de mode-industrie. Dit keer waren de meningen verdeeld. Nederlandse prominente gastsprekers hadden het steeds over bewustwording, duurzaamheid en aandacht voor de klant. In de toekomst zal consument volgens hen bereid zijn om meer te betalen voor verantwoorde kleding omdat hij deze kleding zal kunnen hergebruiken, repareren, doorgeven en zelfs delen met een ander.

Een Engelse gastspreker, mode-uitgever en producent van talloze kledingstukken, David Shah, heeft een andere visie. Mode is volgens hem vooral business waar grote merken eerder bezig zijn met hun omzet, dan met de wensen van de consument. Ook voor de consument is geld een belangrijk punt, zeker in tijd van crisis en differentiatie tussen een kleine groep rijken en de overgrote massa. Voor deze laatste groep betekent hoe goedkoper, hoe beter. De manier waarop kleding goedkoop kan worden gemaakt is iets waar niemand het over eens kan worden.

Eén ding is in ieder geval duidelijk. We leven in een consumptiemaatschappij waarin mensen graag kleding kopen. De mode-industrie zal hierdoor altijd bestaansrecht hebben, de vraag is alleen in wat voor vorm.

Deel 1 lezen? Klik dan hier. Voor deel 2 klik je hier

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws