Masters At Work - Our Time Is Coming (Tommy Boy)

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
music

Aanstekelijke zomermuziek van de meesters!


Wat hebben Donna Summer, Michael Jackson, Bjork, Vanessa Williams, Soul II Soul en Madonna met elkaar gemeen? Zij vonden allen hun weg naar de studio van 'Little' Louie Vega en Kenny 'Dope' Gonzales. Deze Masters At Work zorgden ervoor, dat de muziek van menig popartiest uitermate geschikt werd voor op de dansvloer. Met de release van 'Our Mute Horn', a tribute to Miles Davis, bewees het duo dat dance wel degelijk samen kan gaan met jazz. Maar ook met latin en salsa, hetgeen resulteerde in het meesterwerk NuYorican Soul uit 1997, waar grote artiesten als Tito Puente, Jocelyn Brown en George Benson hun medewerking aan verleenden. Na de tienjarige jubileum boxen en soloprojecten, is Our Time Is Coming feitelijk het vervolg op NuYorican Soul. Ook op dit album trekt het duo weer een blik met muzikanten en vocalisten open om de aangename soulvolle house de, zo van MAW bekende allure te geven!

Tekst:Marcel & Nico
Foto's: Masters At Work & Tommy Boy


Little Louie Vega


Louie Vega, geboren in juni '65 en opgegroeid in de Bronx van New York, werd al vroeg in zijn leven geconfronteerd met latin muziek. Zijn vader was een talentvol jazz en latin saxofonist en zijn oom een professioneel salsa zanger. Daarnaast werden zijn twee oudere zussen maar al te vaak gesignaleerd in het clubcircuit van New York. Zij brachten tapes mee naar huis om Louie een impressie te geven van wat er in clubs als Paradise Garage en The Galary gebeurde. Larry Levan was de grote dj held begin jaren tachtig en inspireerde de jonge telg van de muzikale Vega familie. Onder indruk van disco en garage begon hij zijn dj carriere op kleinschalige feesten, georganiseerd door zijn zussen. Al snel werd het talent in hem ontdekt en werd hij resident in de Heartthrob. Een nieuwe club in de Bronx, die zich richtte op de vooruitstrevende housesound. Larry Heard, Robert Owens en Marshall Jefferson verzorgden er gastoptredens en mochten warmdraaien voor de nog jonge 'Little' Louie. Ook kreeg hij een vaste avond in de legendarische Studio 54, waar hij samen met zijn inspiratiebron Larry Levan de decks bemande. Zijn favoriete plaat uit die tijd was 'Salsa House', een latin house track met aanstekelijke discosamples. Toen Louie bij zijn maatje Todd Terry informeerde naar de producer kreeg hij het telefoonnummer van ene Kenny 'Dope'.

Kenny Dope Gonzales


Kenny Gonzales werd in december '70 geboren en groeide op in Brooklyn, New York. Luisterde naar hip hop en ontsnapte in zijn vroege tienerjaren 's nachts uit het ouderlijk huis, om de lokale street parties bij te wonen. Ook daar werd de toon aangevoerd door hip hop. Op vijftienjarige leeftijd nam Kenny een parttime baan in een lokale platenzaak aan. Wederom kwam hij daar in aanraking met hip hop, maar ook met house, soul en jazz. Na verloop van tijd ging de tiener zich ook bezighouden met het organiseren van feesten. Samen met zijn vriend Mike Delgado gaf hij feesten boven een schoenenzaak en in een opslagplaats van een cateraar. Voor niet meer dan vierhonderd mensen ging het er heftig aan toe tijdens de zogenaamde Masters At Work parties. Mike en Kenny draaiden er zelf met de platen die ze leenden van hun vriend Todd Terry. Kenny gebruikte ook zijn studio-equipement om eigen muziek te kunnen maken. Dat resulteerde in zijn eerste releases, waaronder de track 'Salsa House'. Todd vertelde Kenny dat de ondertussen legendarische dj 'Little' Louie Vega die plaat wilde remixen. Hij zou nog bellen. Toen Louie dat niet deed regelde Todd, na aandringen van Kenny, een afspraak. Het eerste contact tussen de muzikale grootheden werd gelegd, wat het begin van het Masters At Work tijdperk zou betekenen. Overigens werd de 'Salsa House' track nooit geremixt, want er was nog genoeg ander werk aan de winkel. Zo is maar al te duidelijk gebleken!

The Work
Gezien Louie's talent voor het creeren van wonderschone melodieen en Kenny's uitmuntend goede gevoel voor ritme, was de rolverdeling snel duidelijk. Hun eerste project werd meteen een collaboratie met latin georienteerde artiesten, die al in het bezit van een sterrenstatus waren. Met leadvocalist Marc Anthony, percussionisten Tito Puente en Eddie Palmieri en de zangeres La India, werkten het duo aan een Marc Anthony album. Uiteraard werd dit een groot succes en nieuwe opdrachten voor het maken van remixen stroomden binnen. Zo wilde zangeres Debbie Gibson graag een dansbare versie van haar 'One Step Ahead'. Dit werd de eerste Masters At Work productie die hun talent nog eens onderstreepte. Na een remix voor Chris Cuevas en een samenwerking met Todd Terry, volgde hun eerste eigen productie. 'The Ha Dance' werd een absolute clubkraker die werd opgevolgd door de hip hop track 'Blood Vibes'. Eind '91 schreven de heren geschiedenis met hun ode aan jazz grootheid Miles Davis. Toen deze jazztrompettist in september overleed, produceerden ze 'Our Mute Horn' (onze trompet zwijgt). Een diepe housegroove die vergezeld ging met de meest heftige jazzy trompetsessies, zoals Davis dat kon. Hiermee bewezen de Masters At Work dat de jazz sound van weleer goed te combineren viel met de hedendaagse dance. Deze release leverde de twee ontzettend veel respect op, dat resulteerde in vele aanbiedingen van populaire artiesten om hun tracks te remixen. Saint Etienne's 'Only Love Can Breake Your Heart', Bjork's 'Violently Happy', Soul II Soul's 'Back To Life' en Donna Summer's 'I Feel Love' zullen het meest tot de verbeelding spreken.

Masters At Work live


NuYorican Soul
Na hun eerste Masters At Work album, een mixcompilatie voor de Ministry Of Sound en het tiende deel van de Mixmag live-series, werden er nieuwe projecten gestart. Alias The Bucketheads (een soloproject van Kenny), Kenlou en NuYorican Soul zijn legio befaamde producties uitgekomen. Allereerst was het Kenny die een monsterhit scoorde met The Bucketheads. Discohouse klassieker 'The Bomb' ('These Sounds Fall Into My Mind') kwam net zo krachtig uit de speakers als de titel deed vermoeden. De releases die uitkwamen onder het pseudoniem Kenlou, zoals 'The Bounce' en 'Moonshine' werden wereldwijd grijsgedraaid in de clubs. Toch werd het meest indrukwekkende en prestigieuze project NuYorican Soul. Vanaf het moment dat 'The Nervous Track' uitkwam bewezen 'Little' Louie en Kenny 'Dope' dat ze tot meesterlijke dingen in staat waren. Dit overigens met medewerking van George Benson, La India, Tito Puente, Jazzy Jeff, Jocelyn Brown, Roy Ayers, Vincent Montana jr. en Eddie Palmieri. Het NuYorican Soul album is onvoorstelbaar belangrijk geweest voor de ontwikkeling van dance en de wederopstanding van latin, jazz en salsa.



Our Time Is Coming
Naast alle singles, remixen en producties voor anderen en verschillende soloprojecten, is het recentelijk verschenen Our Time Is Coming feitelijk pas het tweede echte studioalbum, en dus opvolger van het baanbrekende album van NuYorican Soul. En zoals je mag verwachten van het tweetal, staat ook de productie van Our Time Is Coming als een huis. Little Louie Vega en Kenny Dope hebben ook deze keer weer heel wat uitmuntende vocalisten en instrumentalisten bij elkaar gebracht om hun productie de nodige allure te geven. Het tweetal keek daarvoor nog eens grondig naar de muziekgeschiedenis en benaderde artiesten van naam en faam zoals James Ingram, Patti Austin en Stephanie Mills, die allemaal maar al te graag wilden samenwerken met de "meesters".
Naast deze sterren herkennen we in de uitgebreide gastenlijst nog een paar bekenden die we eerder tegenkwamen op de output van Masters At Work, zoals Roy Ayers, Luis Salinas en La India. Maar ook een Jocelyn Brown komen we tegen. Zij het in de background vocals op het aanstekelijke jazzy Backfired.

Our Time Is Coming

Met z'n allen maken ze van Our Time Is Coming een feestelijke zomerplaat bij uitstek! Een uitgebreide instrumentatie, (drum)computers en een lading gastvocalisten. De Masters At Work begeleiden het productieproces met uiterste precisie en komen op de proppen met een warme garageplaat met uitstapjes naar swingende acid jazz, vrolijke vocale house, aanstekelijke poppy tracks, funky grooves en zelfs een opmerkelijke dancehall track. Het titelnummer is een opzwepende housetrack met een jazzy inslag en Roy Ayers op de vibrafoon, MAW Expensive een ode aan Fela Kuti die gerust een pioniersrol in de verspreiding van Afrikaanse muziek wereldwijd kan worden toegedicht en Like A Butterfly is een soulvolle meezinger met Patti Austin. Het album eindigt met Michele's Message, een ingesproken en ontroerend bericht van ene Michele die de meesters bedankt. Ze ging op 11 september vorig jaar te laat naar werk doordat ze nog even naar een plaat van het duo luisterde. Haar werk bevond zich op de 54e verdieping van het voormalig World trade Center.......

Meer info: Masters At Work / Tommy Boy

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws