Party report: N.O.R.A.D [5 april 2014]

Rick Francissen | 9 april 2014
party reports


NORADWat: N.O.R.A.D
Waar: Club Rodenburg, Beesd
Wanneer: Zaterdag 5 april
Line-up:  Desolation, Peter Kurten, Sei2ure, The Teknoist, Carnage & Cluster, Traffik, Industrial Frequency, Deathmachine, Jensen, Starving Insect, Raum 107, Stan Grewzell, Sound Abuse, Electronic Mind Expansion, Cubic Nomad, Embrionyc, The Peoples Republic Of Europe, Moleculez, The Relic, Petrochemical, Warchetype, Emma Susanne, Dark Industry
Reporter: Wim Neel
Fotografie:

Evenementenorganisatie en label Noisj en hun sublabel Dark Descent presenteren een nieuw evenement, waarmee ze zich voor het eerst op grote schaal in de kijker speelden. Allereerst was de locatie, Club Rodenburg in Beesd, toch niet de minste. Bovendien is deze club de laatste tijd steeds geliefder voor allerlei underground feesten.

Ook was het feest al een half jaar op voorhand bekend en loog de line-up er niet om, met diverse artiesten uit veel verschillende landen. Het label geniet de laatste jaren dan ook steeds meer bekendheid en respect, getuige de grote namen die zich hieraan reeds hebben verbonden.

N.O.R.A.D

Faciliteiten

Het was voor ons pas het tweede bezoek aan de Rodenburg en de eerste keer dat we dit met de auto deden. Bij aankomst bleek dat er een auto dwars voor de oprit van de parkeerplaats stond. We nemen maar aan dat dit een tactiek was om te voorkomen dat deze parkeerplaats gebruikt zou worden. Tijdens het keren zagen we dat de tweede parking vlak tegenover de ingang ligt. Het tarief voor een verblijf van 1 nacht was drie euro. Verfrissend toch, die tarieven van discotheken vergeleken met de (op alle vlakken) belachelijk dure festivals.

Een munt kostte je 2,50 euro per stuk, niet goedkoop maar ook niet een prijs waar je je tegenwoordig nog echt over verbaast. Met zo’n muntje kon je je in de snack corner in de hal tussen zaal 1 en 2 tegoed doen aan een hamburger, frikandel of tosti. De drankbekers waren overigens van een gezond formaat, dus niet de bekende Hemkade-bekertjes. Het vreemde aan de verdeling van de munten was het systeem: je betaalt bij de dame van de club en de munten komen gewoon uit de muur in je handen vallen. Eigenlijk een kruising tussen de ouderwetse manier en de muntautomaten van tegenwoordig.

Raging Audio

Alhoewel de Rodenburg in de vijf jaar sinds ons vorig bezoek verbouwd is, was er niet zoveel veranderd. De main ligt nog steeds rechts bij binnenkomst en is eigenlijk een behoorlijk kale zaal. Links de trapjes op heb je een kleine bar naast de dj-booth, die dus ook redelijk hoog boven het publiek uitsteekt. Bij binnenkomst speelde Desolation zijn darkcore-tracks tot genoegen van ons en menig andere fan. Heerlijk die langzame tempo’s die je in de huidige hardcore en vooral op de bekendere feesten haast nooit meer hoort. Tegelijkertijd stond in zaal 2 Raum 107 op het menu, met eenzelfde stijl hardcore. Toen Desolation besloot om het tempo wat op te schroeven, gingen wij een kijkje nemen in zaal 2.

2014-04-05 NORAD (28)

Hier was het veel drukker dan in de main en de reden hiervoor liet zich al snel raden. Het was hier stukken koeler dan in zaal 1, waar er echt waanzinnig gestookt werd terwijl we de afgelopen weken toch niet bepaald uit onze kleren bibberden in de lage landen. Het was gewoon ongezond warm en dus voor ons het grootste minpunt van de avond. Verder bleek het geluid in zaal 2 ook stukken beter dan in de main, waar de boxen ongunstig hingen en het er dus maar net vanaf hing waar je stond of het geluid goed klonk.

Ook beschikte de booth in de tweede zaal over maar liefst drie groene lasers. Hier was ook meer aandacht aan decoratie geschonken, want zowel onder de booth als achteraan rechts in de zaal hing een doek met het logo van Dark Descent. Boven de dj’s hing een banner met de tekst 'Into the Dark Lands' en onderaan werd een bord met gaten beschenen met rood flitslicht.

Peter Kurten

Terug in de main moesten we uiteraard Peter Kurten aanschouwen, één van onze eerste ervaringen met harde drum & bass. De Belgische held loste de verwachtingen ruimschoots in en wist ook de meer hardcore-georiënteerde mensen prima te bespelen met tracks als 'Favorite Sin' en 'Methylated Dreams', een mix van een schranz-track naar de kenmerkende zanglijn van Makai's 'Beneath The Mask'. Hij kreeg dan ook een daverend applaus van het publiek na zijn set.

Sound Abuse

We wisselden geregeld van zaal en zeker voor Sound Abuse, welke het opnam tegen Electronic Mind Expansion. De eerste track die we hoorden was wel erg vaag, maar al snel kwam de kenmerkende sound van Sound Abuse naar voren. De omschakeling kwam met 'Bass Machine' en vervolgens Marshall Masters' 'E-Ternal'. Hoewel we de huidige doomcore-producers een warm hart toedragen, blijven we toch vaak met het gevoel zitten dat men het niet kan halen bij Acardipane en Miro. Daarom is het ook erg fijn dat deze nummers de revue passeerden.

Teknoist

N.O.R.A.DMike aka Teknoist gooide het uiteraard over een heel andere boeg. Het tempo ging radicaal omhoog en de breaks kregen weer meer inbreng. Jammer was de passage van 'Raging In The Dancehall', toch een overdreven gehypet nummer met weinig toegevoegde waarde. Net na 03.00 uur wilden Carnage en Cluster het al overnemen. Mike leek echter nog niet klaar om afscheid te nemen van het publiek, waaraan hij geregeld zijn respect betuigde. De laatste twee platen waren jammer genoeg veel te kalm om mee af te sluiten.

The Peoples Republic of Europe

In zaal twee ging het er harder aan toe, hoewel het tempo nog steeds laag lag. De kicks van nummers als 'Military Industrial Complex' kwamen echter zeker zo hard aan tijdens de live-act van The Peoples Republic of Europe. En als we zeggen 'live' bedoelen we ook écht live: Dj Krat en zijn vrouwelijke collega waren een verademing omdat er geen laptop bij hun act aan te pas kwam. De achtergrond van Krat als dj in de gothic scene werd benadrukt door een aantal fans die zich duidelijk ook in die kringen ophielden. Nog maar een indicatie van het zeer diverse, maar gezellige publiek vannacht.

Dj Traffik

Vervolgens neemt een Engelsman plaats achter de tafels in de main en wel eentje die al een hele tijd meegaat, namelijk Dj Traffik. Hij heeft een heleboel early terror op zijn naam staan en zal binnenkort dan ook zijn opwachting maken op Ouwe Stijl Is Botergeil, maar vanavond ging hij voor de breaks. Hij draaide echt heerlijke ratelende platen richting UK hardcore, erg verfrissend. Helaas kenden wij geen enkele tracks uit zijn set en we hopen dan ook op een opname van de set met tracklist. Enkel 'Facerocker (Immobilizers VIP)' kunnen we jullie meegeven.

Terwijl we een frikandelletje nuttigden in de snackbar, hoorden we The Relic nog oude krakers als 'Finishing Profile' afwisselen met 'Clockwork' van Tha Playah, een beetje een vreemde platenkeuze. Na nog een half uurtje Deathmachine hielden we het feest voor bekeken en namen we afscheid van de vriendelijke security, dat mag ook wel eens gezegd worden.

Conclusie

Op voorhand was al duidelijk dat het hier om een uniek feest ging en op muzikaal vlak is dit dit voorgevoel volledig uitgekomen. Jammer van een aantal minpuntjes, die echter eerder aan de locatie te wijten zijn. In november heb je weer de kans om dit mee te maken, want aan de muntenkassa lagen alweer flyers voor de volgende editie. Ook nu mogen we dus weer lang uitkijken naar de opvolger, alleen op de line-up is het dit keer nog wachten. Een herkansing voor diegenen die er zaterdag niet bij konden zijn.

Plus

  • Vette muziekstijlen
  • Divers, gezellig publiek

Min

  • Ongezonde hitte in de main
  • Geluid in de main was niet erg goed

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws