Report: Dance Fair

redactie | 15 februari 2012
party reports

Dance Fair trapt af met succesvolle eerste editie

Het produceren van muziek heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Waar vroeger een kompleet huis nodig was om muziek te maken, is tegenwoordig een beetje snelle laptop, de juiste software en een goede koptelefoon alles wat een beginnende enthousiasteling nodig heeft. Deze laagdrempelige instap maakt dat er een steeds grotere groep mensen ieder vrij uurtje gebruikt om beats te bakken, baslijnen te bedenken en met synths te stoeien. Voor deze groep vond in de Jaarbeurs in Utrecht zaterdag 11 en zondag 12 februari de eerste Dance Fair plaats. Partyscene ging zondag kijken.

dance fair

De Dance Fair is een initiatief van Nederlands meest populaire percussionist, Norman Soares. Naast zijn carrière als percussionist is Soares ook bekend als producer. Vanuit zijn studio bedacht hij dat er voor het groeiend leger aan nieuwe producers nog geen nuttig en gezellig samenzijn bestond. Het plan was geboren en de twee dagen die de Dance Fair duurde, vonden ongeveer 5.000 producers, nieuwsgierigen en wannabees hun weg naar de jaarbeurs om daar door professionals uit de scene bijgepraat te worden over alle aspecten die muziek maken met zich meebrengt.

Een belangrijk onderdeel van het muziek produceren is het leren luisteren. Hoe zit een track eigenlijk in elkaar. Deze vraag wordt beantwoord door Leo Melcherts. Als artiest is hij bekend onder de namen Leo Moreno en True Identity. In zijn seminar getiteld How to sound like Avicii legt hij de superhit Levels van deze producer onder het vergrootglas. In een drie kwartier durend betoog legt hij helder uit waar ieder geluidje zit, waar het vandaan komt en hoe je het na moet maken. Hij doet dit aan de hand van een Ableton project waarin het nummer is nagebouwd.

dance fair

Net zo analytisch, maar minder digitaal is Shlomi Aber. Waar Moreno alles vanuit zijn laptop deed is Aber iemand van een wat oudere stempel. In plaats van pixels en bits bestaat zijn apparatuur uit staal, transistors, lampjes en printplaten. Hij maakt zijn beats wel in een computer, maar stuurt ze vervolgens door apparatuur die ouder is dan de meeste bezoekers van de Dance Fair. Als hij vervolgens aan de zaal laat horen hoe die beats en bassen klinken, is iedereen verkocht. ,,Dit zijn van die bassen waarmee je een dixi kan laten klapperen op een festival.’’ , grapt één van de bezoekers van achteruit de zaal.

Een compleet andere kant van het maken van danceplaten wordt belicht door Argy. Deze Griekse Tech-House producer leert hoe je om moet gaan met samples. Naast creatief advies legt de 26-jarige producer ook uit wanneer je wel en wanneer je niet om clearance van je sample hoeft te vragen.

Naast workshops en seminars bestaat de dancefair ook uit een beurs. In één van de hallen van de jaarbeurs staat een keur aan bedrijven die allemaal iets van doen hebben met de danceindustrie. Van grote internationaal opererende instrumentenfabrikanten tot aan lokale ontwerpers en flyerdrukkers. Ook hier valt een duidelijke tweedeling te bespeuren tussen de analoog denkenden en de digitaal fanaten. Muziekwinkel Beatgear presenteert op de beursvloer onder andere de nieuwe Stanton SCS.4DJ, een mixer en muziekcomputer in één die het werken met een laptop overbodig maakt. Een paar stands verderop zet een technicus van vinylrecorder cd’s om in een ouderwetse langspeelplaat.

dance fair

Wellicht de belangrijkste plek voor de aanstaande producers is de Label Feedback Lounge. Hier kan iedereen die een plaat gemaakt heeft zijn muziek laten horen aan een platenlabel. Tussen 15.30 uur en 17.00 uur zitten Arno van Varsseveld en Pascal Bouberg van Comport Records geconcentreerd te luisteren naar de muziek die ze aangeboden krijgen. Zij zijn één van de vele platenlabels, het schema geeft ongeveer 50 namen aan. Zaken worden er aan de tafel van Comport niet direct gedaan, maar genetwerkt volop.

De Dance Fair sluit af met Laidback Luke. Hij legt de bezoekers uit dat hij zover gekomen is door vooral te vertrouwen op zijn eigen muziek en hij raadt de zaal aan hetzelfde te doen. Als na twee dagen van beats, synths en bassen de rust in de jaarbeurs weerkeert, kan het aftellen naar de tweede Dance Fair in 2013 beginnen.

Martin van de Velde 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws