ADE 2009, donderdag: Artist Debate

Partyscene Redactie | 24 oktober 2009
party reports

DJ of cheerleader?

Je zou zeggen dat in de vinyl vs. digitaal-discussie alles al wel een keer gezegd is. Maar ook op ADE 2009 bleek dit onderwerp nog altijd een heet hangijzer, tijdens het Artist Debate met DJ Bone, Armin van Buuren, Chris Liebing, Henrik Schwarz en Joris Voorn.

The Artist Debate op donderdag

Tekst en foto’s: Susanne Woning

Was het niet Francois K. die vorig jaar tijdens datzelfde ADE nog zo mooi riep: “Ik wil gewoon dat mensen flink genieten van mijn muziek en gebruik daarvoor alle middelen die ik nodig denk te hebben”. Een prima conclusie van een discussie die zelfs in 2008 al een beetje achterhaald was. Maar dat de digitale revolutie door sommige bekende vinyldraaiers nog altijd wordt gezien als een kwaadaardig gezwel in de muziekindustrie, werd ook dit jaar weer duidelijk.

Tijdens het ‘Artist Debate’ op donderdag, waarbij DJ Bone, Armin van Buuren, Chris Liebing, Henrik Schwarz en Joris Voorn waren opgetrommeld om de zakelijk kant van de dancebiz te belichten, opende Bone opnieuw de aanval op laptops en muzieksoftware. “DJ-en is een kunstvorm en iedere dj onderscheidt zich met zijn eigen swing of flow van de rest. Door te draaien met muzieksoftware valt dat belangrijke onderscheid weg. De DJ Bone, Armin van Buuren en Chris Liebing.technologie vervangt basic skills die iedere dj eigenlijk gewoon zou moeten hebben en ik heb het gevoel dat veel dj’s die nu met Traktor draaien, dat doen omdat fatsoenlijk mixen met vinyl ze niet lukte.”

Ondanks dat hij bijna elke aanval opende met de woorden ”no disrespect” was de toon gezet: Bone ‘mot’ al dat digitale gedoe niet. Chris Liebing was het niet met hem eens: “De technische revolutie zorgt ervoor dat ik juist meer in de booth kan doen. De focus ligt minder op het gelijkzetten van de plaat waardoor ik mijn handen vrij heb om veel meer met tracks te doen en een betere set neer te zetten. Bovendien zijn een mengpaneel en een Technics-draaitafel ook ‘techniek’ dus waar trek je dan de grens?” Joris Voorn viel hem bij door te vragen waar geschreven staat dat een dj pas een dj is als hij kan beatjugglen met vinyl.

Bone pareerde met de opmerking dat iedere dj dan net zo goed een mix-cd op kan zetten en vervolgens de cheerleader (handjes in de lucht) kan gaan lopen uithangen, als de skills toch niet uitmaken. Henrik Schwarz was het wel met Bone eens dat er door software als Traktor en Serato een hele sloot aan marginale dj’s bijkomen: “Maar de echt getalenteerde producers en dj’s zullen er nog een schepje bovenop doen en daardoor toch wel komen bovendrijven. Het blijft namelijk gaan om creativiteit en niet om wie het best op bepaalde knopjes kan drukken.”

Het was uiteindelijk Armin van Buuren die de angel uit het meningsverschil trok: “Het gaat om de kwaliteit van de kok en niet om de kwaliteit van de keuken. Ook in een oude keuken kunnen geweldige gerechten bereid worden.” Hierop schudden Bone en Armin elkaar de hand en schoten ze in de lach.

Hernik Schwarz en Joris Voorn.Op zakelijk gebied (eigenlijk de insteek van het debat) hadden de vijf ook nog een paar goede tips voor beginnende producers. Zo gaven ze ruiterlijk toe in het verleden bijna allemaal wel eens een slechte deal te hebben gesloten, waardoor ze financieel het schip waren ingegaan. Chris Liebing: “Het is heel verleidelijk om je niet druk te willen maken over de zakelijke kant. Je wil gewoon muziek maken en bent in het begin al blij als een platenmaatschappij interesse heeft. Maar let goed op en wees niet te nederig.”

Volgens Joris Voorn moet een producer zich ook niet teveel laten leiden door zijn vriendschappen binnen de muziekindustrie, maar moet hij voor de juiste mensen kiezen. Armin vertelde dat je daar ook tegenaan loopt als je uiteindelijk een eigen label hebt: “Het is soms moeilijk om tegen een bevriende producer te zeggen dat je een track niet wil uitbrengen, omdat het net het hoge niveau van zijn vorige releases niet haalt.” Bone zat daar blijkbaar minder mee: “Als een goede vriend snot aan zijn neus heeft hangen, dan zeg je dat toch ook eerlijk tegen hem?”

Kort samengevat was het advies: omring jezelf met de juiste, betrouwbare mensen en zorg dat je weet hoe de vork zakelijk in de steel zit voor je een track uitbrengt. Pas op voor figuren die misbruik van je willen maken, want die zijn er genoeg. Chris Liebing, met een dikke boosaardige grijns: “Wij hebben trouwens allemaal een label. Is er iemand in de zaal die nu een deal wil sluiten…?”

Meer lezen over ADE 2009?

ADE 2009, donderdag: Innervisions @ Trouw

ADE 2009, vrijdag: Richie Hawtin blikt vooruit

ADE 2009, vrijdag: Laurent Garnier @ Melkweg

ADE 2009, zaterdag: Op de bank met Craig en Banks

ADE 2009, zaterdag: Report Melkweg en Trouw

ADE-interview met Henrik Schwarz

De 10 van... Nuno dos Santos en Agoria

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws