Red Bull Music Academy Taster @ 11 - Adam, 12 mei

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
party reports

Leerzaam voorproefje op 'echte' academy in Seattle


Vorige week vond de Red Bull Music Academy Taster plaats, een Nederlandse preview van de 'echte' Music Academy in Seattle aankomende winter. Plaats van bestemming was Club 11, gelegen op de elfde etage van het oude PTT-gebouw. Twintig deelnemers, geselecteerd door initiators Olaf Boswijk en Victor Bakhuis, waren getuige van enkele workshops en hoorden gastsprekers Gert van Veen (Quazar), Benny Sings (Sonar Kollektiv) op donderdag en Akufen op vrijdag aan. Een verslag van de eerste dag.

Tekst & foto's: Marcel


Club 11, gelegen achter het Centraal Station van Amsterdam, heeft met de elfde etage en het dakterras, een prachtige locatie. Het uitzicht op de hoofdstad is indrukwekkend. Goede bijkomstigheid is het lekkere weer. Daar heeft de organisatie handig op ingespeeld. Grote, relaxte zitkussens en zelfs een aantal flinke teilen met warm water zijn verspreid over het dakterras. De twintig deelnemers, gekozen uit zo'n tachtig inzendingen, worden de komende dagen niet alleen muzikaal verwend, zover is duidelijk. Ook is er gezorgd voor voldoende drank en broodjes. 's Avonds zal zelfs de barbecue worden ontstoken.


uitzicht vanaf het dak

De Taster is verdeeld over twee dagen. Gedurende de eerste dag zullen muziekjournalist en producer Gert van Veen en de Amsterdamse producer Benny Sings spreken over hun ervaringen als producer/journalist. Ook krijgt de leergierige groep - bestaande uit enkele bekende dj's als Estroe, Monica Electronica en Ronny Hammond, aangevuld met minder bekende mensen uit de vaderlandse dancescene - een workshop waarin alles wordt uitgelegd over de Live Softwate van Ableton en de voordelen van het Funktion One Soundsystem en hoe daar als dj mee om te gaan. De wordkshop-sprekers zijn David Bruml (werkzaam bij Funktion One) en Paul Jay (vooral bekend als een van de drijvende krachten achter de Soho Connection-feesten, begin jaren negentig en hedendaags mixend met behulp van Ableton).


Rond het middaguur uur begint Gert van Veen aan zijn verhaal. Eerst laat hij ons een aantal tracks horen, afkomstig van de verzamelaar True House Sounds Of Chicago. Vele nummer van die serie zijn voor de Amsterdammer zeer inspirerend geweest. "Ik hoorde de nummers in mijn huiskamer. Daar begreep ik de muziek niet zo. Maar toen deze muziek in de clubs werd gedraaid, kwam alles voor mij op zijn plaats."


Ook blikt de Amsterdammer terug op zijn activiteiten als producer. "Ik speelde in een rockband, met muzikanten die later bekend werden als Urban Dance Squad. In '87 kochten de gitarist van die band - Rene van Barneveld - en ik een sampler. Moet je jezelf voorstellen dat de langste sample in die tijd ongeveer een seconde duurde. Misschien mede door de beperkte mogelijkheden, was Rene het al snel zat en verkocht zijn exemplaar aan mij. Vanaf dat moment begon ik te experimenteren met twee samplers. In de zomer van '88 brak de housesound definitief door in Nederland. Vanaf dat moment kon ik elektronische muziek maken en later ook uitbrengen."


Inspiratie deed Van Veen op in de legendarische club RoXY. "Elk weekend was ik daar te vinden. Het was tevens de club waar ik Eddy de Clercq leerde kennen. Hij gaf me een tape met daarop een van zijn dj-sets. Die muziek op dat bandje moest ik uit mijn apparatuur zien te krijgen, dacht ik. Zo gezegd, zo gedaan. Enig probleem waren de drumpartijen, die klonken maar niet zoals ik wilde. Ik woonde destijds in Utrecht en wandelde op een dag langs een tweedehands muziekwinkel. Omdat de deuren van die zaak open stonden, hoorde ik de muziek: precies de drumpartijen waar ik naar zocht. Het apparaat? Een Roland 909 drumcomputer. Bij goede vriend Corne Bos leende ik 1000 gulden, waarmee ik dat apparaat kon aanschaffen. Samen met Eddy de Clerq en Corne produceerde ik vervolgens het nummer: 'Pay The Piper'. (Eerste housetrack ooit gemaakt in Nederland, red)." Uiteraard krijgen we de plaat vervolgens te horen.


Voor beginnende producers brak na de tweede 'Summer of Love' in de zomer van '88 een spannende tijd aan. Ook voor Gert: "Er waren geen bladen die over de productie van elektronische muziek schreven. Er was geen informatie beschikbaar. Sterker nog: veel collega producers hielden hun producties geheim. Zo plakte Derrick May zijn platen af en gaf geen krimp over de totstandkoming van zijn muziek. Als ik hem er naar vroeg, zei hij: 'sorry, daar spreek ik niet over'. Ik vond dat vreemd. Het geheim zit hem namelijk niet in de apparaten die je gebruikt, maar 'hoe' je ze gebruikt."


Olaf Boswijk & Gert van Veen

Vanuit het publiek rijzen er dan enkele vragen op. Zit er nog toekomst in elektronische muziek? Is het noodzakelijk dat muzikanten uit de rock- en dancescene hun krachten bundelen? Hoe lang duurt dit nog? "Wat de toekomst zal brengen, is voor mij een vraag", antwoordt Gert. "Dat het nog lang niet over zal zijn, daar ben ik zeker van. Belangrijk is dat we nu een historie van vijftien jaar hebben. Dat is de basis voor nieuwe ideeen en nieuwe muziek. Ik vind het een goede zaak dat classics opnieuw worden ontdekt, of voor het eerst worden ontdekt door een nieuwe generatie. Dat resulteert in goede inspiratie van nieuwe producers. In de tijd dat ik platen maakte voor het label Go Bang!, had ik concurrentie van hooguit twintig andere producers. Vandaag de dag komen er wel 2000 releases per week uit. Verder is de hokjesgeest verdwenen. Als je begin jaren negentig techno maakte, was het een doodzonde als je (onder dezelfde naam) een vocale housetrack uitbracht. Nu wordt dat juist gewaardeerd."


Onder het pseudoniem Quazar schreef Gert zijn eerste nummers. De eerste Quazar-track werd uitgebracht op het Go Bang!-label en veroverde de dancecharts: 'Seven Stars'. De band had het in de begindagen echter zwaar te verduren. "In de eerste jaren kregen we weinig speelruimte. De op rock gerichte clubpromotors wilden de housesound niet accepteren en spraken over een stijl die hooguit een jaar of twee populair zou zijn. Uiteindelijk hebben we doorgezet en bewezen dat er wel degelijk toekomst in de muziek zit."


Het nummer 'Seven Stars' bestaat uit samples van geluiden die Gert begin jaren tachtig met zijn op rockmuziek gerichte band maakte. "We produceerden uren achter elkaar muziek, maar nooit kwamen we ermee voor de dag. Die tijd is me later toch nog vruchtbaar geworden. Ik heb mezelf dus gesampled. Niemand kan mij er van beschuldigen dat Quazar iets gejat heeft. Dat hebben we in de loop der tijd dan ook nooit gedaan."


David Bruml

Ableton software

Lee Gurbutt

De voorman van Quazar eindigt zijn 'lecture' met het laten horen van zijn nieuwste track. Het nummer is opgenomen op Tenerife, tijdens een vakantie met zijn vriendin. "Ik heb onlangs een laptop aangeschaft, met daarin alle software die ik nodig heb om muziek te maken. Echt een geweldige ervaring om je hele studio in een laptop te hebben." Dat Gert in een relaxte omgeving bivakkeerde, wordt duidelijk bij het aanhoren van de eerste dromerige geluiden. Vervolgens krijgt het nummer met zijn diepe, harde baslijnen meer 'Quazar-body'. Opvallend zijn de krakerige, minimale geluiden, waardoor de muziek van deze tijd is. Quazar is terug, dat is wel duidelijk. De release van een nieuw album is nog maar een kwestie van tijd. De Amsterdamse journalist en muzikant, die onlangs vijftig jaar is geworden, is nog lang niet uitgeteld.


Na de lunch is het de beurt aan de David Bruml en Paul Jay die workshops geven over het Funktion One-geluid en Ableton's Live Software. In een provisorische studio krijgen de deelnemers alles te weten over deze nieuwe ontwikkelingen in de dance-industrie. Opvallend is de grote interesse van de deelnemers. Als kleine kinderen in kleuterklasje nestelen ze zich rondom de sprekers. Elke onduidelijkheid wordt weggenomen door de vele vragen. 'Ik twijfel al een tijdje, maar nu weet ik het zeker: ik ga mixen met Ableton!' klinkt het in de zaal, nadat Paul Jay zijn zegje heeft gedaan. Voordeel van de software is dat alle tracks die ingevoerd zijn in je laptop, in stukken worden gehakt. Elk onderdeel van een nummer kan in een dj-set worden gemixt met een andere stukje muziek. "Vaak is niet elk gedeelte van een plaat goed of passend in een set. Dat wordt weggenomen door Ableton", zegt Paul Jay. Verder laat hij zien hoe je de verschillende geluiden aan elkaar mixt in je laptop. Zeer interessant.


Paul Jay legt uit...

De lezing van Benny Sings

Nadat de Amsterdamse producer Benny Sings heeft gesproken over de totstandkoming van zijn nieuwe album I Love You (die wordt gereleased op het gerenommeerde Duitse label Sonar Kollektiv), krijgen we een verhaal te horen over het Funktion One Soundsystem, dat de laatste jaren steeds meer terrein heeft veroverd in de clubs. Het geluid is volgens spreker David Bruml (die wordt ondersteund door Lee Gurbutt van de School for Audio Engineering) veel warmer dan andere soundsystems en dankzij nieuw mixapparatuur gebruiksvriendelijker dan ooit. Vooral voor dj's. Hoewel de workshop meer weg heeft van een promopraatje, is het verhaal interessant genoeg om de deelnemers te laten beseffen dat een goed geluid net zo belangrijk is als een goede plaat. Die combinatie wordt door de deelnemers goed begrepen als deze dag wordt afgesloten met een vrij uurtje mixen. In die tijd wordt er natuurlijk volop gedraaid. Met goede platen, revolutionaire software en een prima soundsystem.

Enkele reacties uit het deelnemersveld:

Naam: Emma Baas alias Monica Electronica
Leeftijd: 27
Woonplaats: Rotterdam
Muziekgenre: electro, italo, disco, rock & new beat
Favoriete label: DFA
Favoriete dj's/producers: Brain Eno, een inspirerende muzikant. Hedendaags: Maurice Fulton. Maar eigenlijk nog veel meer mensen, omdat ik zo'n brede muzieksmaak heb.
Ervaring als dj: Ik heb gedraaid op feesten en in clubs als Awakenings, Free Your Mind festival, Stalker, Now & Wow. Verder over de landsgrenzen: Belgie, Duitsland, Zwitserland, Rusland en China.
Wat vind je van vandaag? Een fantastische dag! De kers op de slagroom is hier duidelijk aanwezig. Ik ben hier ook echt op de goede plek, dat voel je gewoon. Het klikt met iedereen.
Toekomstplannen: Ik wil serieus gaan produceren. Daarom ben ik hier ook. Veel muziek die ik in mijn set wil gebruiken, is er niet. Dus ga ik het zelf maar maken.


Naam: Zoe Xenia
Leeftijd: 29 lentes jong
Woonplaats: Ik kom oorspronkelijk uit het oosten van het land, maar daar moest ik vijf jaar geleden echt weg. Toen ben ik godzijdank in Amsterdam terechtgekomen.
Muziekgenre: Ben opgegroeid met de psychedelische muziek uit de sixties. Vanuit die stroming ben ik in aanraking gekomen met acts als Future Sound Of London en The Orb. Noem het een mix van ambient, triphop en breakbeats. Nu luister ik veel naar minimale muziek, maar ook naar oude funk en soul.
Favoriete labels: Perlon, Peacefrog. Nog veel meer, maar ik ben slecht in namen.
Favoriete dj's/producers: Akufen, Ricardo Villalobos.
Ervaring als dj: Ik treed veel op als mc/vocalist in clubs als Paradiso, Melkweg, het Paard, Las Palmas en vele zomerfestivals.
Wat vind je van vandaag? Leuk. Heel interessant om de ervaringen te horen van mensen die al heel lang meedraaien als producer. Het leuke zijn de contacten en de gedeelde interesse in muziek.



Zoe Xenia & DJ Xena

Naam: Daphne Darretta alias DJ Xena. (Lachend): The Warrior Princess of Techno!
Leeftijd: 25
Woonplaats: Hilversum.
Muziekgenre: elektro, minimal, techno.
Favoriete labels: Minus, Primate, Tresor, Planet E.
Favoriete dj's/producers: Carl Craig, Richie Hawtin, Derrick May.
Ervaring als dj: Heb ooit gedraaid in club Bed in Miami en de Love Parade in Berlijn. Verder sta ik deze zomer op de Fast Forward Dance Parade.
Wat vind je van vandaag? Geweldig natuurlijk. Je deelt je passie voor muziek met 19 even enthousiaste mensen.
Toekomstplannen: Ik geef kleine feestjes in cafe Jantjes Verjaardag, genaamd Suck My Deck. Daar ben ik resident-dj. En op nieuw maandelijks feestje in Precafe: Pre Sounds. (Pre Cafe Daar blijf ik mee doorgaan.

Naam: Johnny Spammond alias Ronny Hammond
Leeftijd: 34
Woonplaats: Leerdam
Muziekgenre: Black music: rauwe funk, jazz en breaks. Maar ook hiphop, ska en reggae. Door mijn tijd als werknemer bij de Rotterdamse platenzaak Triple Vision ben ik met veel muziek in aanraking gekomen.
Favoriete labels: Daptone, een New Yorks label. Raw Fusion en G.A.M.M. uit Zweden. O ja, en Crosstown Rebels.
Ervaring als dj: Ik heb een radioprogramma op ID&T Radio gehost: Cool Sessions. Verder heb ik wel in elk poppodium van Nederland gedraaid: van Nighttown tot Effenaar en Tivoli tot Doornroosje.
Wat vind je van vandaag? Er is duidelijk een warme vibe tussen de deelnemers.
Toekomstplannen: Het draaien weer oppakken na een stille tijd. Graag zou ik willen gaan produceren. In de loop der jaren heb ik zoveel muziek gehoord, daar wil ik wat mee doen.


Naam: Boris de Boer alias DJ Boris. (met een punt er achter, anders krijg ik ruzie met die andere Boris)
Leeftijd: 23
Woonplaats: Rotterdam
Muziekgenre: Alles waar funk en soul in zit. Van electro tot minimal. Ik ken dan ook geen grenzen.
Favoriete labels: Atavisme, het label van de Franse dj/producer Pepe Braddock. Sonar Kollektiv.
Favoriete dj's: Josh Wink, een man die telkens weer met zoveel verschillende stijlen een zo breed mogelijk publiek aan zijn vingers weet te winden.
Ervaring als dj: Ik moest een vriendin van me - zij had een steenrijke Amerikaan voorgelogen een goede dj te zijn - in drie maanden tijd leren draaien, omdat ze was geboekt in New York. Toen heb ik ook een demo gestuurd naar de eigenaar van die club. Voordat ik het wist zat ik in het vliegtuig naar New York. Vijfsterren Hotel, 2000 dollar fee, alles prima geregeld.
Wat vind je van vandaag? Heel gezellig. Iedereen zit op 1 lijn. Wat Ben Sings ons vertelde is me goed bijgebleven: 'vooral alles niet zo serieus nemen.'
Toekomstplannen: Ik ben een label begonnen: Luxa Flex Records. Volgende week komt de eerste release uit, een remix van Snoop's 'Drop It Like It's Hot'.

Inschrijven voor de Red Bull Music Academy in Seattle kan tot 3 juni. Check deze link voor meer informatie. Later deze week publiceren we het artikel met producer Akufen, die een lezing op vrijdag gaf

Quazar
Benny Sings
Ableton
Funktion One
Red Bull Music Academy

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws