PS interview: Digitalism

Partyscene Redactie | 24 juli 2007
headlines

Digitalism kan in één adem genoemd worden met Franse acts als Justice, Sebastian en Daft Punk, behalve dat ze niet uit Frankrijk, maar uit Duitsland komen. Ook Jens Moelle en Ismail Tuefekci bedienen zich van ronkende synths, scheurende baslijnen en pompende beats. De single Zdarlight werd door de hele dj elite grijs gedraaid en inmiddels is ook het debuutalbum Idealism uit. Onlangs stond het duo nog op 5 Days Off en op 8 september spelen ze op het The City Is Ours festival in Den Haag.

Tekst: Jesse Voorn  

digitalism met ismail rechtsJullie komen uit Duitsland, maar jullie klinken Frans. Hoe groot was de invloed van Franse house op jullie muziek?

Ismail: “Ja, ik weet dat we zo klinken, maar toch bevat ons album meer dan alleen maar Franse invloeden, zoals Duitse invloeden. Jens en ik luisteren al jaren, zelfs voordat we elkaar kenden, naar verschillende soorten muziek. Wel veel naar Franse house, maar ook veel naar donkere rock en pop. Dat heeft ons ook enorm beïnvloed. Als je naar veel muziek luistert, ontwikkel je een brede stijl. Dat is wel cool.”

Jullie muziek is wel echt van vandaag…

Ismail: “Ik weet het. Tegenwoordig kun je alles bij elkaar gooien, maakt het niks meer uit. Het is erg cool dat verschillende genres nu in de dance samenkomen. De muren zijn neergehaald. Zelfs Robbie Williams heeft een electro album gemaakt, kun je dus nagaan. Het is nu precies de goede tijd voor onze muziek.”

Zdarlight is door erg veel dj’s gedraaid. Hoe was dat voor jullie?

Ismail: “Dat was echt te gek ja, dat je een track maakt die iedereen draait. In het begin realiseerden we het ons niet echt, maar overal waar we kwamen werd iedereen helemaal gek als we dat nummer speelden. Voor ons was het een nummer als ieder ander, maar het effect was enorm.”

digitalism

Zou het tien jaar geleden moeilijker geweest zijn?

Ismail: “Absoluut. De scene is erg snel veranderd. Een tijd terug was het electroclash, nu is het weer dit of dat. Maar dit jaar lijken de grenzen binnen de dance echt weggevallen. Dat is goed. Niet alleen voor producers, maar ook voor de luisteraars en voor de clubbers.”

In de Duitse dancescene zijn jullie een buitenbeentje. Hoe ziet die scene jullie?

Ismail: “Ze zijn erg blij dat er nu mensen zijn die eens wat anders doen. Duitsland is erg populair voor techno en minimal en nu is er een kleine scene die wat anders doet, zoals wij, die Duitsland ook vertegenwoordigen. Wij zijn de eerste Duitse artiesten die op deze manier produceren. digitalismWe zijn niet betrokken bij die andere scenes, maar we kennen de mensen wel. We zijn wat meer geïsoleerd. Hetzelfde hebben we met de Franse dancescene. Mensen zeggen dat we daar in zitten, maar wij vinden slechts dat we er deel van uitmaken, maar niet dat we er ook echt in zitten. We wonen tenslotte in Hamburg. We zijn ook heel blij dat we niet in Berlijn wonen.”

Is die isolatie beter voor de muziek?

Ismail: “Met isolatie bedoel ik dat we niet in de geijkte steden wonen. De sfeer in Hamburg is anders, het is de op twee na grootste stad van Duitsland, voornamelijk bekend voor zijn hiphop. Onze studio is een bunker uit de tweede wereldoorlog. We hebben die ooit gehuurd omdat die het goedkoopst was. Het is er donker en we hebben geen daglicht. Het is rauw en viezig en die sfeer zit ook in onze muziek.”

Spelen jullie liever op festivals of in clubs?

Ismail: “Allebei eigenlijk. Het is leuk om te zien wat er in clubs in andere landen gebeurt. Ook is het goed om te zien hoe je muziek het ergens anders doet. We spelen graag overal ter wereld. We presenteren ons als half machine en half band. Dat is een goede mix voor iedereen.”

digitalism

Meer info vind je op www.thedigitalism.com.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws