PS Interview: Anna Knaup

Partyscene Redactie | 1 september 2006
headlines

Ze woont samen in Amsterdam, werkte ooit als propper in Lloret en heeft een passie voor muziek. Maar hoe begin je een boekingsburo en op welke manier kan je je als dj daarbij aansluiten? Partyscene stelde haar enkele vragen.

Tekst: Frank Böhm


Wat deed je voor je Anna Agency startte?


Sinds 2000 werk ik fulltime voor Anna Agency, daarvoor werkte ik ook bij Conamus als
dance manager waar ik o.a. verantwoordelijk was voor het Amsterdam Dance Event. Voordat ik in 1991 terug naar Amsterdam verhuisde heb ik drie jaar in Gran Canaria en Llloret de Mar achter de bar en als propper gewerkt waar ik ook voor het eerst dance muziek hoorde. Weer terug in Nederland werkte ik als grondstewardess bij Transavia en in de horeca. Het beroep waarvoor ik een opleiding gevolgd heb is schoonheidsspecialiste.


Hoe ben jij later in contact gekomen met je dj’s?


In 1991 kwam ik Derrick May tegen op een afterparty in de Tumult in Abcoude.

Derrick wilde graag in Nederland komen wonen en zocht woonruimte. Ik had nog

een kamer over en Derrick heeft hier 3 maanden gewoond tot dat hij een eigen

plek gevonden had.


Hoe en waarom ben je vervolgens Anna Agency gestart?


Ik zag dat het vaak mis ging met de boekingen van dj's en het leek me leuk hier wat mee te doen. Met Derrick May ben ik begonnen en al snel volgden Kevin Saunderson en Stacey Pullen. Het begon echt als een hobby vanuit huis, met alleen een simpele fax en telefoon. Ik werkte alleen met buitenlandse dj's en was vaak dagen bezig om een dj te benaderen en naar Nederland te halen. Joost van Bellen deed toen de programmering van de RoXY en ik ging vaak op zoek naar zijn ' bestellingen' wat best lastig was zonder internet. Het was echt pionieren, erg leuk! Na een aantal jaren dienden ook Nederlandse dj’s zich aan en ben ik begonnen met Jurgen en Natarcia. Niet veel later volgden Jean en Ronald Molendijk en moest ik iemand aannemen. Anna Agency werd opeens een echt bedrijf.

Wat is het doelstelling van Anna Agency?


Een goed buro zijn qua carrièreplanning, ondersteuning en belangenbehartiging, tevens goede contacten onderhouden en uitbreiden met promotors en clubs.

Hoe onderscheid je jouw agency tegenover andere buro’s?


Ach elk buro heeft zijn eigen voor en nadelen, het ligt aan de dj waar hij zich prettig voelt. Wij staan voor een bepaalde service en kwaliteit, ik weet niet precies hoe het met andere buro's zit.


Wat vind je van het huidige party klimaat in ons land?


Ik vind het momenteel wel okay, al hebben de clubs het altijd erg moeilijk na de zomer vanwege de vele festivals. Als ik een club zou hebben zou ik juli en augustus lekker dicht gaan om in september weer fris te beginnen. Gelukkig ontstaan er nog steeds nieuwe initiatieven en is de ergste misère van vorig jaar een beetje voorbij, maar het blijft zwaar.

 

Wat zijn de verschillen met vroeger in de partyscene?

Begin jaren 90 was alles nog nieuw en stond dance in de kinderschoenen op alle fronten. Feesten waren nog op de gekste locaties, de scene was een stuk kleiner en er waren een stuk minder stijlen en dj's. Nu is alles veel meer geregeld en is dance mainstream geworden. Voor alles zijn tig vergunningen nodig en aan elk stijltje hangt een label. Er zijn nu meer dj's dan kerken.

Wie zou jij een Gouden Kabouter geven voor beste (party)organisatie en waarom?


Marnix van Loveland, omdat hij deze echt verdient en zijn haar fantastisch zit haha!


Ga je zelf nog wel eens uit?

Voor mijn werk ben ik al vaak in clubs, dus als ik een vrij weekend heb ga

ik liever uit eten of naar de film.


Wat zijn jullie plannen de komende tijd? Komen er nieuwe dj’s bij?


We zitten altijd vol met plannen en kijken altijd uit naar nieuwe dj's, maar we zijn zeer selectief in het aannemen van nieuwe artiesten dus of er dj’s bijkomen weet ik nog niet.


Aan welke voorwaarden moet een artiest dan voldoen om door jullie te worden opgenomen in jullie bestand?


Een aantal belangrijke factoren zijn dat de dj moet produceren, een goede drive, eigen imago en sound heeft en uiteraard goed moet kunnen draaien.

Tenslotte nog wat stellingen:

Party organisatoren zouden meer samen moeten werken in plaats van tegenwerken


Eens, het heeft niet veel nut om tegen elkaar op te boksen. Uiteindelijk gaat het om dezelfde doelgroep en doet het de dance industrie geen goed als om die doelgroep gestreden wordt en er een biedingsoorlog om artiesten plaatsvindt. Te hoge gages worden dan betaald die nooit terugverdiend kunnen worden, waar de bezoeker uiteindelijk de dupe van is.


De dancemarkt n Nederland is verzadigd

Oneens, er is altijd plek voor goede dingen.


Downloaden is (uiteindelijk) goed voor de dj/artiest/producer


Eens, mits er voor betaald wordt


De torenhoge fees van veel (buitenlandse) dj’s zijn belachelijk

 

No comment

www.anna-agency.nl

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws