PS Interview: Ken Ishii

Partyscene Redactie | 14 maart 2006
headlines

ken ishiiKen Ishii staat bekend om zijn innovativiteit. Niet alleen weet hij het brede spectrum van techno volledig te absorberen, maar ook kleine uitstapjes daarbuiten blijven niet onopgemerkt. De dj en producer werkt wel vanuit de dansvloer, maar staat bekend om zijn avant-gardistische manier van werken, waarbij beeld een belangrijke rol speelt. Als dj weet hij de dansvloeren steevast in vuur en vlam te zetten. Het moet gek lopen wil dat ook niet gebeuren in het Patronaat, op vrijdag 17 maart. Hij komt er speciaal voor naar Nederland.

Tekst: Jesse Voorn

Je bent niet zo heel vaak in Nederland. Kun je eens vertellen waar je allemaal mee bezig bent op dit moment?
Ken: “Het belangrijkste op dit moment is mijn nieuwe album. Daar ben ik op dit moment heel druk mee bezig en ik hoop dat het later dit jaar uit komt. Verder ga ik op tour door Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika. Inderdaad niet veel in jouw land, maar ik kijk uit naar mijn gig in Haarlem, vrijdag.”

Je bent een van de weinige Japanse dj’s die ook in Europa is doorgebroken. Waarom is dat jou wel gelukt en anderen niet?
Ken: “Dat komt in de eerste plaats doordat ik mijn debuutalbum ken ishiiop het Belgische label R&S heb uitgebracht. Ze hebben me die kans gegeven. Daarvoor had ik ook in Japan geen professionele carrière als dj of producer. Ten tweede was ik vastberaden en zag ik het als een uitdaging, ook geestelijk, om iets in Europa te doen. Veel andere Japanse dj’s of producers hebben dat niet zo sterk denk ik.”

Hoe is de dancescene in Japan, als je die vergelijkt met Europa?
Ken: “Heel goed, zeker in Tokyo. De clubscene in mijn land is altijd heel actief, met veel internationale dj’s, maar ook heel veel lokale. Grote events in een voetbalstadion, zoals je bij jullie wel ziet, gebeuren niet. Het publiek reageert ook altijd enthousiast en uitgelaten. Ik draaide een paar dagen geleden in de Womb, een grote club in Tokyo, en hele jonge kids schreeuwden zelfs bij Rhythm is Rhythm ‘It Is What It Is’, zonder dat ze wisten wat het was.”

Ben je creatief gezien tevreden met wat je allemaal gedaan hebt en doet?
Ken: “Niet tevreden, maar ik zit wel in een hele creatieve toestand op dit moment. Ik ben de laatste jaren heel terughoudend geweest met mijn eigen releases, maar ik heb wel veel losse projecten gedaan, onder meer voor de World Expo 2005. Nu kan ik me concentreren op het nieuwe album en daar ben ik erg enthousiast over. ken ishiiIk heb echt plezier in het maken van muziek. Daarnaast ben ik bezig met een serie 12” inches met de Braziliaanse artiest Anderson Noise, die binnenkort uit moeten komen. Maar wat ik ook doe, een typische dance/techno formule is niet aan mij besteed. Ik stoei wat met mijn apparatuur en ideeën en zie wel wat er vervolgens uit komt.”

Ben je muzikaal gezien al gearriveerd waar je zijn wilt?
Ken: “Ik ben nog steeds onderweg. Ik heb mezelf nooit een doel gesteld en ik sta open voor alles dat op mijn pad komt. Er zijn nog steeds veel dingen die ik zou willen doen, dus die doe ik een voor een.”

Wat is voor jou de essentie van techno, ook gezien het feit dat er binnen het genre veel stijlen zijn?
Ken: “Techno is voor mij meer een bepaalde geest of een principe, waarmee steeds iets nieuws in mij uitgedaagd wordt. Maar ik pin me niet vast op één genre en ben ook met andere dingen bezig, zoals kunst en technologie. Techno is niet alleen een muziekstijl. Ik vind het wel jammer dat techno door veel mensen alleen maar gezien wordt als snoeiharde beukende muziek. Bij de nieuwe generatie zie je daar wel verandering in, die zijn wel losgekomen ken ishiivan de oude categorieën. Op mijn eigen Standard feesten in Japan ga ik zo zoveel mogelijk de breedte in en draai ik ook veel muzikalere dingen dan techno in mijn sets. De reacties zijn altijd super.”

Is techno grenzeloos?
Ken: “Het is een vrij gelimiteerde stijl, maar het is maar hoe je er mee bezig bent. Soms limiteert het mij ook. Zo is het erg onhandig als je op een groot dance evenement staat en de dj voor je heeft enorm staan knallen. Dat is vervelend. Maar dat is het wel. Als ik muziek maak dan voel ik geen limieten.”

Je hebt al een paar jaar zelf een label, 70 Drums. Wat kun je betekenen voor nieuw talent?
Ken: “Dat wordt mijn volgende taak. Ik ben heel lui en tot nu toe was het label alleen om mijn eigen muziek op uit te brengen. Ik ben nu op zoek naar een manier om een speciale sectie te maken voor 12”inches voor nieuwe talenten. Ik weet dat het heel ouderwets is om vinyl uit te brengen, maar ik krijg veel interessante demo’s en ik doe het toch.” 

Kijk voor meer info op www.kenishii.com of op www.patronaat.nl.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws