Interview met Martyn

Partyscene Redactie | 6 februari 2009
interviews

'Mijn muziek moet 'als Martyn' klinken'

De Nederlandse dj/producer Martyn a.k.a. Martijn Deykers gooit hoge ogen met zijn recente releases en speelt wereldwijd volle zalen plat met aanstekelijke, gevarieerde dubstep vol house-, techno- en drum & bass-invloeden.

MartynTekst: Susanne Woning

Eind maart komt Martyns nieuwe album ‘Great Lenghts’ uit, dat volgens ingewijden wel eens één van de meest verfrissende albums van 2009 kan worden. Maar ondanks al zijn internationale succes en prestaties vinden we hem bijna nergens terug in de vaderlandse muziekpers! Love2party wilde deze Hollandse nalatigheid graag zo snel mogelijk rechtzetten en belde met Martyn om hem het hemd van het lijf te vragen.

 

Hoe lang sta je eigenlijk al achter de decks?

Martyn: "Ik draai nu zo’n 13 jaar en was lange tijd vooral bekend als drum & bass-dj, hoewel ik ook op heel wat resident-avondjes veel verschillende genres door elkaar heb gedraaid. Daarnaast heb ik met het Red Zone-collectief in Eindhoven regelmatig drum & bass-feesten georganiseerd. We begonnen klein in een cafeetje, maar het liep zo goed dat we uiteindelijk in de Effenaar terecht kwamen. In totaal hebben we dat elf jaar met veel succes volgehouden, tot ik eruit moest stappen, omdat ik het niet meer kon combineren met gigs en het op en neer reizen."

Je bent geboren in Eindhoven, maar je label heet 3024? Is dat geen Rotterdamse postcode?

Martyn: "Klopt, dat is in Rotterdam West. Ik heb vijf jaar in Rotterdam gewoond en heb daar ook regelmatig gedraaid, bijvoorbeeld in de Bootleg. Niet dat ik daar ieder weekend alle clubs afstruinde trouwens. Ik zat veel in de studio en liet eigenlijk alleen mijn gezicht zien als ik vond dat ik echt iets te melden had."

Je was al regelmatig te vinden in de V.S. en bent er nu definitief naartoe verhuisd. Wat is er in de V.S. dat je niet in Nederland vindt?

Martyn: "Mijn vrouw, ze is Amerikaanse. Ik heb haar een aantal jaren geleden leren kennen en we hebben eerst veel heen en weer gereisd. Vervolgens is ze een jaar bij mij in Rotterdam komen wonen. Maar ze wilde toch graag terug naar de V.S., dus ben ik met haar meegegaan. We wonen nu vlakbij Washington.”

Washington? Heb je nog veel meegekregen van de Obama-gekte?

Martyn: "Tijdens de inauguratie was ik in Nederland, maar ik heb het politieke proces natuurlijk van dichtbij meegemaakt. Je ziet er de ‘democratie in actie’, heel anders dan in Nederland. Dat is trouwens nogal een Amerikaans ding: het duurt even voordat ze warmlopen, maar daarna gaat het vol gas. En of Obama een goede keus is? Het kon niet echt veel slechter dan Bush worden en hij was een goede kandidaat. Maar uiteindelijk is hij ook maar één man en moet hij al zijn ideeën toch door het Huis van Afgevaardigden en de Senaat weten te krijgen. We zullen zien."

"Ik benader muziek als een songwriter. Het begint met een muzikaal element, waar de track zich vervolgens omheen vormt."Je hebt een drum & bass-achtergrond, maar bent nu vooral actief in de dubstepscene. Waarom die ommezwaai?

Martyn: "Ik maakte altijd al verschillende stijlen muziek, maar alleen de drum & bass werd vanaf 2005 uitgebracht. De rest bleef op de plank liggen. De sound van producers als Digital Mystikz, Kode 9 en Burial sprak me erg aan, maar ik had eigenlijk geen idee welk genre dat was. Mijn eerste track in deze stijl was ‘Broken’ (2007) en pas toen hoorde ik dat het ‘dubstep’ was en ontdekte ik de hele scene erachter. Al snel daarna kwam ik in contact met Kode 9, die mijn releases echt enorm gepusht heeft op Rinse FM en de FWD>>-feesten. Hij is dus enorm belangrijk geweest voor mijn muziek. Ik draai trouwens nog steeds drum & bass in mijn sets, dus ik heb het niet afgezworen.”

 

Je tracks klinken wel een stuk breder dan de geijkte Tempa/ Rinse-dubstep. Hoe zou je het zelf omschrijven?

Martyn: "Ik benader muziek als een songwriter. Het begint met een muzikaal element, waar de track zich vervolgens omheen vormt. Sfeer en teksten zijn daarbij erg belangrijk. Zo moet de tekst ergens over gaan en een persoonlijke boodschap hebben. Die persoonlijke insteek zie je overigens ook terug in het artwork van Erosie, mijn partner in crime op 3024. Welk genre zo’n track dan uiteindelijk oplevert, doet er niet toe. Het is stadsmuziek: redelijk melancholisch, zonder zwaarmoedig te zijn. En het moet in ieder geval recht uit mijn hart komen en ‘als Martyn’ klinken."

 

Doe je ook livesets, of houdt je het alleen bij dj-en?

Martyn: "Op dit moment doe ik geen livesets. Ik houd van de vrijheid die draaien je geeft om uitstapjes te maken naar andere genres. Bovendien gaat het vervelen als je iedere gig alleen maar je eigen muziek hoort en ik heb geen zin om vooraf te moeten ‘repeteren’. Daar komt bij dat ik de meeste livesets visueel nog altijd erg statisch vind overkomen; er zijn maar weinig artiesten die hun liveding weten waar te maken. Bij het draaien zien de mensen tenminste dat je actief bezig bent. En het is gewoon heel erg leuk. Je kunt je overgeven aan je publiek en flexibel en intuïtief op ze reageren met je arsenaal aan stijlen."

 

"Het doel was om een lang album te maken met veel nieuw werk. Ik heb 25 tracks gemaakt, waarvan er 10 uiteindelijk niet bij het album pasten. "Dubstep trekt volle zalen in Engeland, de V.S. en Duitsland. In Nederland is er vooralsnog een klein publiek en is je naamsbekendheid beperkt. Hoe komt dat volgens jou?

Martyn: "De clubs geven organisatoren tegenwoordig erg weinig tijd om een concept op te bouwen, vooral in de randstad. In Eindhoven krijg je nog wel een paar maanden de tijd, maar in Rotterdam moet je in feite de eerste avond al uitverkopen om door te mogen gaan. Een andere factor is de Nederlandse instelling. Hoewel men hier redelijk voorloopt op andere landen, moet een Nederlandse artiest nog altijd eerst doorbreken in het buitenland om echt succes te hebben in eigen land. Dat is trouwens niet alleen zo in de muziek, maar bijvoorbeeld ook in sport etc."

 

Je debuutalbum ‘Great Lengths’ komt eind maart uit. Hoe was het om een volledig album te maken?

Martyn: "Ik was het al een tijdje van plan, maar kwam er niet aan toe. De perfecte gelegenheid deed zich voor toen ik naar de V.S. verhuisde. Ik had geen werkvergunning en kon niet optreden, dus er was - voor het eerst in tien jaar - ineens geen afleiding. Ik vond het een mooi project en het ging veel sneller dan verwacht, maar ik heb het dan ook strak gepland: iedere dag om 08:00 op, koffie drinken en daarna gelijk aan het werk. Het doel was om een lang album te maken met veel nieuw werk. Ik heb 25 tracks gemaakt, waarvan er 10 uiteindelijk niet bij het album pasten. Mijn eerdere releases ‘Vancouver’ (in een nieuwe versie) en ‘Natural Selection’ staan er ook op, omdat die onderdeel waren van dit hele project en goed in het verhaal pasten. Naast de cd komt er een vinylversie uit met de zeven core-tracks van het album.”

 

Welk nummer is jouw eigen favoriet en waarom?

Martyn: "'Bridge' is één van mijn favorieten, omdat ik daar zelf een pianostuk speel; iets waarvan ik niet wist dat ik dat kon. Sowieso heb ik op dit album veel nieuwe dingen uitgeprobeerd, zoals zelf zingen. De desbetreffende track staat niet op het album, maar het voelt als een overwinning dat ik het toch kon. Verder ben ik blij met ‘Seventy Four’, een trage housetrack met mooie oude Detroit-invloeden. Die hoor ik zelf graag en vind ik erg goed gelukt. Tot slot is ‘Is This Insanity’ met de vocals van Spaceape bijzonder, omdat hij doorgaans exclusief met Kode 9 samenwerkt. Zijn teksten zijn eigenlijk te filosofisch voor mijn muziek, maar speciaal voor deze track heeft hij het wat persoonlijker gemaakt, zodat het in mijn verhaal pastte.”

 

Martyn, back2back met collega-dubstepper Appleblim tijdens Sonic Warfare.Vind je trouwens ook niet dat het moeilijk dansen is op dubstep?

Martyn: "Dat valt toch best mee. Het is vergelijkbaar met reggae: dansen op de baslijn, lekker rustig. De rest van de energie moet je verder gewoon met je oren in je opnemen."

Naar welke muziek luister je nog meer? En heb je nog dubsteptips?

Martyn: "Ik luister vaak naar jaren tachtig-muziek, van o.a. David Bowie, Prince en Talking Heads. Van huis uit heb ik een jazzopvoeding meegekregen. Op het gebied van dubstep heb ik vooral bewondering voor Kode 9. Hij is wars van stijlen en neemt veel risico’s. Flying Lotus vind ik ook een genie; hij kan veel en schakelt razendsnel, waarbij hij enorm veel invloeden in zijn muziek verwerkt. De Haagse dj/producer 2562 is ook erg goed bezig. Met 13 jaar ervaring in de muziek, hebben zijn tracks vaak net even wat meer body."

 

Je album is net uit, maar heb je nog nieuwe projecten in de planning?

Martyn: "Voorlopig ben ik eerst volop bezig met de afronding van alle zaken rond ‘Great Lenghts’, maar ik heb alweer een paar ideetjes voor nieuwe releases. Als ik straks terug ben in de V.S. duik ik gelijk weer de studio in. Ik laat het natuurlijk weten als er weer iets nieuws aankomt."

Heb je Martyn’s gig in De Melkweg donderdag gemist en wil je nog een voorproefje van zijn nieuwe album voordat hij weer naar de V.S. vertrekt, dan kan dat vanavond in Petrol in Antwerpen en morgen (7 februari) in Minnemeers in Gent.

MySpace Martyn

3024

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws