Git Hyper

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
interviews

DJ's moeten platen draaien die ze zelf ontdekt hebben!


Love2party heeft de hand weten te leggen op een interview dat dj's Chezz & Deep Diggin' onlangs met collega Git Hyper hielden. Voor de komende editie van hun maandelijkse party Loosefit hebben de organisatoren 1 van hun leermeesters uitgenodigd. Bij platenkopend Rotterdam staat Git Hyper vooral bekend als mede-eigenaar van delicatessen-zaak Demonfuzz. Wie op de website kijkt, kan zien dat illustere personen als Kenny Dope & Louie Vega, King Britt en Frederique Galliano de winkel aan de Nieuwe Binnenweg al bezochten. Chezz & Deep Diggin' zijn eveneens vaste klanten en weten dat Git Hyper zelf ook een dj met een unieke collectie funk- en soulplaten is. Vooral daarom hebben ze hem uitgenodigd voor Loosefit. Zij zochten hem op in Demonfuzz voor een paar vraagjes. "Ik breng de funk wel, jullie kunnen tussendoor de bekende platen draaien", ontvouwt Git Hyper zijn plannen tijdens de kleine get-together van de drie dj's.

Door: Chezz & Deep Diggin

Git vertel ons, wanneer ben je begonnen met het zoeken naar breaks en originals van hiphopplaten?
Samen met mijn huidige zakelijk partner Maik, besloten we om Critical Beatdown van Ultramagnetic MC's te ontleden. Daarnaast hadden we een lijst van Afrika Bambataa's ultimate breaks. Zo leerde ik bijvoorbeeld Bob James en The Meters kennen. Dan gingen we naar de Plaatboef, waar Bootsy Paul toen nog werkte, en vroegen om Ee Wee Ef, totaal niet wetend dat E.W.F. voor Earth, Wind & Fire stond. Vandaar uit ben ik steeds verder en dieper gegaan, nu heb ik meer dan 10.000 breaks verzameld.

Gebruikte je die platen in je dj-sets of bouwde je er beats mee?
Toen ik begin jaren '80 nog rock-platen kocht (Git is groot Queenfan) maakte ik mixen met behulp van cassette-decks om ze te verlengen en te continueren. Dat deed ik dus ook met de platen die ik daarna kocht. Ik gebruikte de breaks van de funk- en jazzplaten, zonder hulp van een drumcomputer of sampler. Rotterdamse rappers als Def Rhymz rapten over die mixen heen. Ze kwamen zelfs om beats vragen. Zo ben ik ook gaan produceren en musiceren. Ik ben toen met Def Rhymz de Supersonic Crew begonnen, Nederlands eerste populaire hiphop act, later ben ik bij fusion-jazz collectief SFeQ terecht gekomen. Ik trad met hun op als dj en verzorgde beats voor hun composities. Daarna heb ik nog een tijd bij Zuco103 gezeten waarmee ik over de hele wereld speelde. In 1997 bracht ik mijn eerste solo plaat uit op Dox: Zimmerman en een jaar later Zimmerman 2. De platen zijn opgebouwd uit obscure samples en liggen in het verlengde van DJ Shadow. Zimmerman 3 ligt voor volgend jaar in de planning.

Hoe is Demonfuzz Records begonnen?
Ik had al een grote collectie van vinyl die ik op rommelmarkten vond. Toen kon je nog veel meer vinden dan nu, ik hield de platen die ik echt goed vond zelf en de rest verkocht ik thuis weer door. Maik deed vanaf 1998 ongeveer hetzelfde vanuit een klein pakhuis in de Gouvernestraat. We zijn partners geworden en na twee jaar zijn we in september 2000 verhuisd naar het huidige pand. Tegenwoordig houd ik me veel bezig met in- en verkoop van verzamelaarsobjecten, ook via E-Bay. Er komen hier Amerikaanse artiesten, maar ook Japanners, vaak hebben die zelf platenzaken en kopen voor hun eigen winkel in.

Git Hyper (links), Deep Diggin' en Chezz
bij Loosefit in Rotown (17 dec. 2004)


Houd je de ontwikkelingen op het gebied van zwarte muziek in de gaten?
De sound van de producties van tegenwoordig is erg clean, er zit niks natuurlijks in. Alles is door compressoren gehaald en strak afgemixt. De snares klinken het zelfde de hele track lang, er zit geen dynamiek in. Nu soul, broken beat, nu jazz, ik voel het niet. Ik herken hele stukken van oude funk en jazz, die worden net wat anders Nagespeeld of gewoon gesampeld. Vind ik niet vernieuwend. Wat betreft hiphop. De echte hiphop is in de jaren '90 gestorven. Alleen MF Doom, J-Zone en Madlib kunnen me nog bekoren. Metro Area en Daft Punk vind ook tof. Verder heb je een groep fanatiekelingen die de oude funk sound laten herleven en in kleine oplage wordt uitgebracht op vinyl. Je merkt dat hierdoor over heel de wereld bands worden geinspireerd. Van Finland tot Australie. Die singles worden dan weer gedraaid op zeldzame feestjes zoals Loosefit.

Wat vind je van de dance classic revival in de clubs?
Hier in de zaak hebben we ook een hele bak met dance classics, als ik die zou draaien zou ik de man zijn. Dj's die dat wel doen worden flink betaald, maar ik pas er voor om weer 'Funkin for Jamaica' van Tom Browne op te zetten. Vaak zat komen dj's classics halen, vragen ze eerst aan Maik of die nog wat tips heeft. Vervolgens komt Maik met een oude hit aan, kennen ze niet. En dan 's avonds in de club met hun handjes in lucht hun nieuwe vondst draaien. (C & DD krabben zich achter hun oren) Dj's moeten platen draaien die ze zelf ontdekt hebben, waar ze moeite voor hebben gedaan. Maar ja het grote publiek wil toch hitjes horen of het nou nieuwe of oude zijn. Maar niet op Loosefit!

Als laatste wil Git ons nog even op het hart drukken dat hij dus geen classics meeneemt naar Loosefit, die mogen Chezz & Deep Diggin' gaan draaien. Alleen maar vette rare grooves, soul, funk, breaks en hiphop kunnen we van deze man verwachten.

Git Hyper bij Cha Ching in Off Corso (16 dec. 2004)

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws