Gaetek vs Rino Cerrone

Partyscene Redactie | 10 oktober 2006
interviews

Italiaans techno-onderonsje
Italie, het land van Laura Pausini, Silvio Berlusconi en Mauro Picotto. Land van de Holy Pope, Juventus en Toscane. Een gemeenschap met mooie mensen, een prachtige kustlijn en overheerlijke pizza's. En sinds korte tijd ook een land met een florerende dancescene. Sinds de hoogtijdagen van de Italo-discosound is er eindelijk weer sprake van een gepassioneerde en intieme muziekscene. Techno raakt steeds meer ingeburgerd en de Italiaanse sound heeft een eigen karakter, zo bewezen Gaetano Parisio en Rino Cerrone afgelopen vrijdag in Nighttown.

Technopurist Gaetano Parisio aka Gaetek spijkert al zo'n zeven jaar aan de weg. Brengt in '96 zijn eerste releases uit op Design, hetzelfde label waar ook Marco Carola regelmatig van zich laat horen. Zijn definitieve bekendheid verwerft hij door zijn bijdrage aan het goede doel! De uit Napels afkomstige producer staat namelijk in '99 aan de basis van het project Technocommunity for Kosovo en krijgt hierbij steun van o.a. Laurent Garnier, Sven Vath, Adam Beyer, Cari Lekebusch en Surgeon. Zijn uitstekende mixtechnieken en dito kwaliteiten als producer maken een complete technomuzikant van Gaetano. In '94 laat de eveneens uit Napels afkomstige autocoureur Rino Cerrone het autoracen voor wat het is. De krijsende banden en scherpe bochten, moeten gedwongen plaatsmaken voor zijn liefde voor muziek. De sympathieke producer is in Belgie, Duitsland en Nederland bekender dan in eigen land, maar daar zal snel verandering in komen.
Love2party zet de twee vrienden tegenover elkaar in een dubbelinterview. Voor aanvang van hun optreden tijdens M@W in Nighttown wordt ze een tiental vragen en stellingen voorgeschoteld.

L2P: Wat zijn de essentiele verschillen tussen de Italiaanse en de Nederlandse technoscene?
Rino: De technosound in Italie is naar mijn mening groovier dan in Holland. Alhoewel veel mensen denken dat de harde, minimale variant reguleert, maken wij wel degelijk diepe tracks, waarvan bijvoorbeeld latintechno op dit moment er hot is. De clubscene in Holland leeft daarentegen meer dan in Italie. Hier kun je van donderdag tot en met zondag uitgaan, terwijl wij al blij zijn met een goede zaterdagavond!
Gaetano: In Italie is er geen sprake van een levendige technoscene. Eigenlijk alleen in Napels, die overigens wel in de underground opereert. Als je alleen maar naar Hollandse producers als Speedy J, Steve Rachmad en Michel de Hey kijkt zegt het al genoeg. Maar Marco Carola, Rino Cerrone en ikzelf komen eraan!

L2P: In welk land(en) treed je het liefst op?
Rino: Spanje, Slowakije en Holland.
Gaetano: Australie.

L2P: Meest beroerde optreden ooit
Rino: Het is menselijk dat je alleen de goede sets herinnert. Tijdens korte sets kan ik over het algemeen niet mijn ei kwijt en houd ik er vaak mindere ervaringen aan over dan de lange sets waarin ik opbouw van mooie tech-house naar stevige, minimale techno.
Gaetano: Ik draai alleen maar goede dj sets.

L2P: Beste dj set ooit
Rino: Een strandfeest ergens in Zuid-Italie drie jaar geleden, waar ik een set van acht uur speelde. De vibe was enorm, echt een hoogtepunt!
Gaetano: In Melbourne, drie jaar geleden, tijdens het Two Tribes festival op het locale vliegveld.

L2P: Meest enthousiaste publiek
Rino: In Slowakije zijn de clubbers zonder twijfel het enthousiasts. Waarschijnlijk vanwege het onmenselijke bestaan waarin velen verkeren, komen alle emoties los.
Gaetano: Het Australische publiek, techno is voor hen een levenswijze, ze kunnen niet zonder. En ook in Oost-Europa, omdat het uitgaan daar nog steeds een ontsnapping van de miserabele werkelijkheid is. Daarom is het altijd groot feest!

L2P: Eros Ramazzotti of Mauro Picotto?
Rino: Beiden gebruiken hun muziek om er veel geld mee te verdienen, dus geen commentaar!
Gaetano: Moeilijke vraag. Ik sta te ver weg van beide muzikanten. Ze zijn beiden erg populair in Italie, en daarmee kunnen ze muzikaal veel beteken voor ons land. Ik waardeer beiden, dus kan ik geen keuze maken.

L2P: Bush of Bin Laden?
Rino: Bush natuurlijk. Je kunt niet kiezen voor terrorisme. Waarschijnlijk is de reactie van de Amerikanen de juiste om het tegen te gaan. Je wilt het niet op deze manier, maar het moet!
Gaetano: Het gooien van bommen waardoor onschuldige mensen sterven, lost niets op! Dat is het enige wat ik er over wil zeggen.

Italiaanse trein raast door Rotterdamse club!
L2P: Boekt techno anno 2001 nog steeds progressie?
Rino: Het geluid verandert nog steeds, zeker in Italie! Of dit per definitie betekent dat de muziek beter is, weet ik niet. Dat is ook helemaal geen ramp, zo lang de sound maar vernieuwend blijft!
Gaetano: Altijd, niet alleen in 2001. Het technogeluid over het algemeen is ook tijdloos, want je kunt nog steeds platen draaien uit bijvoorbeeld '92 en dat is eveneens een klasse apart!

L2P: Stelling: een producerende dj is een illusie!
Rino: Het is belangrijk om naast het dj-en ook te produceren. Niet vanwege het feit dat je serieuzer wordt genomen, maar omdat het gewoon een logische ontwikkeling is in je carriere. Op een gegeven moment ben je het dj-en alleen zat en wil je meer bereiken. Hoe je het ook wendt of keert, je bent pas een compleet muzikant als je op beide vlakken presteert!
Gaetano: Als iets goed is dan is het goed. Als je dus naast het produceren ook draait, hoeft dat absoluut geen uitzondering te zijn.

L2P: Toekomstplannen
Rino: Mijn debuutalbum afmaken dat volgend jaar gaat verschijnen. De plaat wordt erg veelzijdig. Niet alleen techno, maar ook breakbeats, electro, experimentele tracks en tech-house. Misschien ga ik de cd mixen en zullen de losse nummers alleen op lp uitkomen.
Gaetano: Ik ben ook bezig met een album dat volgend jaar is gepland. Daarop experimenteer ik naast tecjno met tech-house. Voorlopig moet de tijd goed worden ingedeeld, want de boekingen stromen binnen. In december doe ik zelfs een (west) Amerikaanse dj-toer. Ach, je bent weer van de straat, haha.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws