Review: Qlimax 2015

Nina van Zelst | 26 november 2015

Heb jij ook zo’n last van een post-Qlimax depressie? Daar hebben wij gelukkig wat voor! De nieuwste Qlimax cd kwam namelijk afgelopen zaterdag uit, gevuld met de lekkerste hardstyle van de afgelopen tijd. De jaarlijkse cd is deze keer gemixt door anthem-maker Atmozfears, ook wel bekend als de gepassioneerde Tim van de Stadt. Tim onderscheidt zich door zijn eigen euforische/elektronische geluid waarmee hij keer op keer de harten van de feestgangers steelt.

Het album begint sterk met 'Lies or Truth', een track van legends Brennan Heart en Wildstylez. Wat gelijk opvalt zijn de vocals: een gevoelige track, waar de emotie in de stem goed overkomt. Vervolgens word je meegenomen door een lekkere kick en een heerlijke melodie. 'Lies or Truth' is een echte topper, waar je jezelf al op ziet losgaan tijdens een festival.

Ook het tweede nummer, 'Stick Em' (Hard Mix) van Isaac & Crystal Lake, is een party knaller. Het eerste wat in mij opkwam toen ik deze track hoorde, was hoe aanstekelijk de melodie in dit nummer wel niet is! Er wordt goed gebruik gemaakt van de opbouw naar de drop en de track is in zijn geheel heel erg uplifting.

‘Release', van the man himself, is misschien wel één van de beste nummers van dit jaar. In dit nummer klopt het hele plaatje: de zang, de melodie, de kick, de euforie en ga zo maar door. Atmozfears heeft een flink staaltje kunst geleverd en het zal je dan ook niet verbazen dat vrijwel elke hardstyle-liefhebber het hele nummer mee kan brullen. Op zijn eigen cd kan 'Release' dan ook natuurlijk niet achterblijven.

I’m that Fire..star..ter.., gevolgd door een lekker melodietje en een kei harde bass. Dit is natuurlijk Ran-D’s 'Firestarter'; een rauwe track die het tempo van de CD in grote getallen opvoert. Ran-D houdt zich niet in en maakt een donker nummer, waar je onbewust je bassface bij opzet.

Ook Gunz for Hire is terug, en hoé. Deze gangsters houden hun naam eer aan en produceren de harde track 'This is Los Angeles'. Het is mooi om te zien hoe deze mannen de vibe in hun nummers hetzelfde houden, maar toch met nieuwe creaties weten te komen. De kick is zoals altijd weer spot on en het is optimaal genieten wanneer deze track voorbij komt. Good job!

De 2015 Qlimax CD is er één die je wilt hebben. Net als op Qlimax wordt het tempo van de tracks geleidelijk opgevoerd en vind je een grote variatie van euforische hardstyle tot raw hardstyle. Niet alleen is deze CD een mooi aandenken aan Qlimax, ook als je hier (helaas) niet bij was is het heerlijk om naar te luisteren.